Tipy jak si vytvořit a zlepšit pracovní vztahy

Příjemné pracovní prostředí a dobré vztahy na pracovišti jsou základem pro plynulý chod a růst každé firmy. Podle slov Tomáše Bati, jednoho z největších podnikatelů československé historie, platí, že „firmu nikdy nepoloží špatná politická situace, hospodářská krize či síly přírody, firmu mohou položit jedině její lidé“. Právě proto velmi dobře zvažte, jaké lidi do vaší firmy přijmete, jaké vztahy s nimi budete udržovat a jaké pracovní prostředí jim vytvoříte.

V článku se dozvíte:

I pohovor je základ lepších vztahů v práci
Vliv upřímné a otevřené komunikace na mezilidské vztahy
Proč si udržet profesionální odstup a určit hranice
Firemní akce utužují vztahy na pracovišti
Motivujte své zaměstnance odměnami

I pohovor je základ lepších vztahů v práci

Celé to začíná už při pracovním pohovoru, od kterého se také odvíjejí pracovní vztahy. Jeff Bezos, podnikatel a jeden z nejbohatších lidí světa, jednou řekl „udělám raději stovky pohovorů, než přijmout nesprávného člověka“. Už při úvodním pohovoru umíte uchazeče zařadit na základě jeho způsobu komunikace, řeči těla, jaké vám dává signály.

První dojem se počítá a do velké míry ho ovlivňuje právě vizáž, a tedy zda se uchazeč vhodně oblékl a upravil na pracovní pohovor. Díky těmto bodům hned zjistíte, zda jsou mezi vámi sympatie, zda sdílíte stejné hodnoty a postoje.

Také je nezbytné hned na prvním pracovním pohovoru identifikovat jeho silné a slabé stránky, na jejichž základě zjistíte, zda je vhodným kandidátem, a zda by pro vaši firmu mohl být přínosem. Zároveň mu na základě jeho vlastností a schopností můžete zadělit správné úkoly, které ho mohou bavit a naplňovat, čímž si zabezpečíte lepší formování vašeho vztahu hned od samého začátku.

Vliv upřímné a otevřené komunikace na mezilidské vztahy

Komunikace je stavebním kamenem každého fungujícího vztahu. Všechny problémy, neshody a nejasnosti v mezilidských vztazích jsou jen důsledkem nedostatečné komunikace. Proto je nesmírně důležité naučit se otevřeně komunikovat o všem, co máte na srdci, co vám vadí a vás trápí.

Klíčové je mluvit upřímně a narovinu, reagovat s chladnou hlavou a respektovat i jiný názor. Komunikujte vždy s čistým úmyslem problémy vyřešit. Důležité je také vyslechnout a projevit upřímný zájem o vašeho kolegu. Díky tomuto zjistí, že vám na něm opravdu záleží, čím si budujete vzájemnou důvěru, která je také velmi důležitá v jakémkoli vztahu.

Jak správně komunikovat se zaměstnanci
Otevřenou komunikací budujete vzájemnou důvěru.

Udržet si profesionální odstup a určit hranice

Častokrát na pracovištích vznikají dva extrémní případy. Buď se zaměstnavatel o své lidi vůbec nezajímá a je vůči nim odměřen, nebo naopak snaží se být za každou cenu za dobré. Ani jeden z příkladů není tou správnou cestou. Je důležité v tom najít balance a jít právě tou zlatou střední cestou.

Již jsme si objasnili, že otevřená komunikace a projevení upřímného zájmu jsou klíčovými body pro budování důvěry, ale je třeba si ve vztahu ke svým zaměstnancům určit hranice. Ne s každým kolegou musíte být kamarád, sdílet stejné zájmy a mít společný styl humoru. Pracovní vztahy vyžadují jistou dávku profesionality, aby časem nevyprchal vzájemný respekt a úcta mezi oběma stranami.

Firemní akce utužují vztahy na pracovišti

Výborným způsobem pro utužení vztahů je sdílení společných vzpomínek a zážitků. Nejefektivnější formou je organizace firemních akcí. Může jít o oslavu výročí firmy, oslavu dokončení významného projektu, vánoční a novoroční večírek či teambuilding. Vítány jsou sportovní aktivity jako kolektivní hry, turistika, bowling, golf nebo kulturní akce jako koncerty, divadelní představení či kino.

Spolupracovníci mají možnost se navzájem blíže poznat, promluvit o tématech, na která v práci není čas, či navzájem poznat své životní partnery a rodiny. Vítány jsou však i menší komunitnější aktivity než společná snídaně, večeře či hraní společenských her.

Jak přispívají firemní akce na budování vztahů
Společné vzpomínky upevní vaše vztahy v práci.

Motivujte své zaměstnance odměnami

Odměňte své zaměstnance za dobře odvedenou práci. Někdy opravdu postačí i malá ústní pochvala či uznání. To umí být mnohdy pro zaměstnance větší motivací, než finanční ohodnocení. Každý pracovník ocení, když jeho nadřízený projeví spokojenost s jeho pracovním výsledkem.

Pokud vám to však firemní rozpočet dovolí, jsou vítány i finanční odměny, které mohou být pro zaměstnance motivaci při výjimečných situacích. Příkladem jsou koncoroční uzávěrky, kdy se občas od zaměstnanců vyžadují i ​​pracovní přesčasy. V tomto případě umí být peněžní odměna velkou motivací, díky které váš zaměstnanec odvede lepší pracovní výsledek a stejné pracovní tempo nasadí i příště.

Vytvářet a udržovat dobré vztahy na pracovišti vyžaduje jistou dávky námahy a úsilí. Jsou však neodmyslitelnou součástí fungování a prosperity každé firmy. Jako zaměstnavatel dokážete do velké míry ovlivnit a podpořit formování vašich kolegiálních vztahů, ať už je to díky správnému rozdělení úkolů, otevřené komunikace, upřímnosti, profesionálnímu přístupu, firemním akcím a teambuildingům, či motivujícím odměnám pro vaše zaměstnance.

Zdroje:

https://www.indeed.com/career-advice/career-development/how-to-build-relationships
https://ocdalecarnegie.com/8-tips-to-improve-work-relationships/
https://www.indeed.com/career-advice/career-development/improve-employee-relations
https://inside.6q.io/improve-employee-relations/

0 0 votes
Article Rating
  • Komentáre
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
  • Podobné články
0
Rozhovory

Barbora Bošková: Začít vlastní byznys, který by se dal udržovat na dálku, není brnkačka

0
Novinky Rady a tipy

8 důvodů, proč multitasking nefunguje

0
Finance Novinky Rady a tipy

Kvůli koronaviru můžete odložit daňové přiznání

Navigácia

Magazíny