Proč sociální sítě sbírají citlivé informace a k čemu je potřebují

Od vzniku internetu a sociálních sítí se svět výrazně změnil. V minulosti lidé bojovali o nová území, o majetek či potravu, ale ve virtuálním světě probíhá boj o data a informace. Jak o nás firmy legálně sbírají data, co všechno o nás vědí ak čemu ty údaje potřebují? To vše se dozvíte v našem článku.

V článku se dozvíte:

Co jsou citlivé informace a jaké údaje sbírají sociální sítě

Citlivé informace odhalují osobní a intimní údaje o konkrétním člověku. Podle Evropské komise se za citlivé informace považují osobní údaje, které odhalují rasový nebo etnický původ, politické názory, náboženské nebo filozofické přesvědčení člověka. Také se tam řadí i údaj o členství v odborových svazech.

Nepochybně tam patří i genetické údaje, biometrické údaje zpracovávané pouze pro účely identifikace člověka. Také se tam řadí zdravotní údaje a údaje týkající se sexuálního života nebo sexuální orientace dané osoby. Všechny zmíněné informace o nás sociální sítě sbírají a shromažďují prostřednictvím naší každodenní aktivity na internetu.

Proč jsou osobní údaje pro sociální sítě důležité

Informace jsou v dnešním světě nesmírně důležité, ať už pro běžného člověka, malého podnikatele, marketéry, či velké korporátní firmy. Čím více informací máte, tím větší vliv na své okolí a svět dokážete mít. Informace představují sílu, vliv a moc.

Díky internetu má každý člen civilizované společnosti snadný a rychlý přístup k obrovskému množství nejrůznějších informací. Aktuální statistiky uvádějí, že více než 5 miliard lidí na světě má přístup na internet, což je přibližně 63 % světové populace. Z toho 4,7 miliard obyvatel planety aktivně využívá sociální sítě, což představuje 59 % světové populace.

Internet se stal dostupným široké veřejnosti koncem 20. století a sociální sítě odstartovaly svůj rozmach v roce 2004. Internet a sociální sítě jsou poměrně novým vynálezem lidstva, který se napříč lety neustále vyvíjí a zdokonaluje. Lidem však chybí mediální gramotnost. Nerozumí jak internet a online platformy fungují. Nevědí, jak s nimi zacházet, jak se na nich chovat a jak přes ně komunikovat. Je třeba mít na paměti, že „virtuální svět je dobrým služebníkem, ale špatným pánem“.

Lidská pozornost se stává produktem

Shoshana Zuboff, harvardká profesorka a sociální psycholožka, v dokumentu The social dilemma řekla, že „snem všech obchodníků je mít 100% jistotu. K dosažení této jistoty je zapotřebí mít obrovské množství dat. A sociální sítě je mají“. Díky množství informací, kterými online platformy disponují o svých uživatelích, mají inzerenti jistotu, že se jejich reklama masově dostane k cílové skupině, čímž zvýší své prodeje a zisk.

Naše pozornost vystupuje na internetu jako produkt, za který si inzerující firmy platí. „Pokud za produkt neplatíte, vy jste ten produkt“, říká bývalý zaměstnanec společnosti Google Tristan Harris. To je důvod, proč je algoritmus sociálních sítí navržen tak, aby co nejdéle udržel naši pozornost online.

Jak sbírají sociální sítě citlivé informace

Všechno, co na internetu vyhledáváme je monitorováno a zaznamenáváno. Online platformy jako Google, Facebook, Twitter, Youtube nebo Instagram shromažďují množství našich osobních údajů. Když při registraci do e-shopů, blogů či na sociální sítě zvolíte možnost „zaregistrovat se pomocí Facebooku“ nebo „zaregistrovat se pomocí Google účtu“, dáváte tím souhlas k legálnímu stahování vašich osobních údajů z uvedených profilů společnostem Meta nebo Google.Na základě informací, které o nás sociální sítě sbírají, dokáží vyhodnotit, kde bydlíme, kde nakupujeme, co studujeme, jaké jsou naše koníčky, jak se stravujeme, jaké filmy díváme, i co rádi čteme. Vědí také to, zda máme zdravotní problémy, zda jsme svobodní, a jaké máme vztahy s rodinou. Online platformy disponují databázemi plnými citlivých informací o každém uživateli.

Online platformy disponují množstvím informací o svých uživatelích
Společnosti online platforem nesou titul nejbohatších firem světa.

Další formy sběru dat

Dalším příkladem, jak firmy o nás získávají informace, jsou například zákaznické karty jako Billa clubcard, Peek and Cloppenburg clubcard nebo DM karta. Na první pohled vypadají neškodně, ba až výhodně pro zákazníky. Za nasbírané body z nákupů dostanou atraktivní slevy, dárky, či jiné výhody. V dnešním světě však nic není zadarmo.

Prostřednictvím zákaznických karet získávají podniky podrobné informace o svých zákaznících. Díky tomu zjistí, kdy jejich zákazníci nakupují, co nakupují, zda má na jejich nákupní chování vliv čas nebo roční období, do jaké věkové skupiny jejich zákazníci spadají, a jak věk ovlivňuje jejich nákup.

V dnešním světě jsou informace velmi cenné. Kdo je má, ten má v rukou velkou moc. Společnosti online platforem disponují největšími databázemi informací a údajů o všech svých uživatelích z celého světa. Díky tomu si vysloužili titul nejbohatších a nejvlivnějších firem všech dob.

Jak funguje algoritmus sociálních sítí

Sociální platformy jsou postaveny na algoritmu, který na základě dosud získaných informací o každém jednom uživateli vyhodnocuje jeho preference a zájmy. Díky tomu mu následně může nabízet obsah, který by jej potenciálně mohl zaujmout. Nabízí mu obsah jako šitý na míru a to jen s jediným cílem. S cílem udržet jej na síti co nejdéle.

Online platformy díky informacím, které o nás vědí, dokážou predikovat naše myšlenky, rozhodování a chování. V nesprávných rukou, by se sociální sítě mohly stát účinným nástrojem manipulace a propagandy. Byli bychom jen pomyslnými loutkami v jejich online hře.Sociální sítě jsou každodenní součástí života mnoha lidí. Principu, na kterém jsou založeny se nelze vyhnout. Pokud však člověk pochopí, jak fungují, může to brát jako výhodu a využít ve svůj vlastní prospěch. Sociální sítě jsou nástroje, díky kterým máme neustálý přístup k aktuálním informacím. Díky nim můžeme udržovat kontakt s naší rodinou a blízkými i na velké světové vzdálenosti. Můžeme sledovat obsah, který nás zajímá. Abychom však sociální sítě dokázali správně a bezpečně využívat, je potřebná vyšší úroveň naší mediální gramotnosti.

Zdroje:
https://www.voguebusiness.com/consumers/what-fashion-retailers-know-about-you-gdpr-farfetch-net-a-porter-matchesfashion-asos-john-lewis
https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/#:~:text=How%20many%20people%20use%20the,percent%20of%20the%20global%20population.
https://www.worldometers.info/sk/
https://www.thesocialdilemma.com/
https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/reform/rules-business-and-organisations/legal-grounds-processing-data/sensitive-data/what-personal-data-considered-sensitive_sk

0 0 votes
Article Rating
  • Komentáre
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
  • Podobné články
0
Novinky Rady a tipy Trendy

6 trendů obsahového marketingu v roce 2019

0
Lifestyle Zdraví

Práce na úkor spánku vám úspěch nepřinese

0
Online Marketing Rady a tipy

7 nejčastějších marketingových chyb začínajících podnikatelů

Navigácia

Magazíny