Chcete se věnovat podcastingu? Víme, co budete potřebovat

Podcasting možná nejvíce osloví lidi, kteří mají blízko k rádiu – poslouchají ho v práci, doma nebo v autě. Z hlediska formy totiž mezi podcastingem a rozhlasovým pořadem není velký rozdíl. Odlišují se pouze kanály, jakými se dostávají ke svým adresátům. Podcasting je zároveň skvělým nástrojem, jak vytvořit ještě lepší vztah se svou cílovou skupinou.

Podcasty jsou vlastně audio soubory nebo nahrávky, nejčastěji ve formě MP3, které fungují jako rozhlasové programy ve stylu „do it yourself“. To znamená, že pokud se rozhodnete dělat podcasty na vlastní pěst a pořídíte si potřebnou techniku, nic vám nebrání nabízet je svému publiku. Mnoho úspěšných autorů vyzkoušelo tvorbu podcastů vcelku nezávazně, ale díky zajímavému obsahu či způsobu podání se staly velmi populární.

Studio na podcasting
Slovo podcasting vzniklo spojením přehrávače iPod s anglickým výrazem broadcasting (vysílání). Jelikož jde o jakési blogování ve formě mluveného slova, zvykne se mu říkat i audio blogging.

Jak to funguje?

Na rozdíl od rozhlasových pořadů se podcasty šíří prostřednictvím internetu. Lze je odebírat pomocí podcastového manažera přes RSS kanál. Pokud máte v smartphonu aplikaci na stahování podcastů (najdete je na Google Play nebo pokud vlastníte iPhone, stačí využít aplikaci iTunes, nejnověji přejmenovanou na Apple Podcasts), můžete se přihlásit k jejich pravidelnému odběru.

Takto se vám budou nové epizody, resp. nahrávky automaticky stahovat do zařízení, ve kterém podcasty posloucháte, ať už do smartphonu, mp3 přehrávače nebo počítače. Můžete si je však stahovat i po jednom jako samostatné příspěvky, například tehdy, pokud si chcete nejdříve poslechnout pár epizod z nějakého podcastu. Výhodou je, že stažené je můžete poslouchat i offline.

Síla mluveného slova

Podcasty možná nejsou tím nejlepším nástrojem digitálního marketingu, ale na druhé straně pomáhají budovat publikum, celkové povědomí a efektivně zvyšovat i návštěvnost webstránky.

Síla podcastů spočívá v tom, že dokážou upoutat návštěvníky vašeho webu či blogu mluveným slovem. Lidé je mohou poslouchat a zároveň vykonávat jinou činnost, takže se něco nového dozví nebo naučí a zároveň budou produktivní, například při běhu, žehlení, vaření, práci v zahradě, cvičení ve fitness centru. Případně dokáží smysluplně vyplnit prázdnou mezeru ve svém denním harmonogramu, například během cesty autem nebo MHD.

Samozřejmě, existují různé druhy podcastů. K nejvíce využívaným patří audio podcasty, které mají klasickou podobu zvukové nahrávky, například v mp3 formátu. Známe však i video podcasty nebo screencasty, spojené s obrazem, například s prezentací obrázků, které doprovází nebo doplňuje mluvené slovo.

Skvělé je, že podcasty díky dostupným technologiím připravíte snadno i sami. Ve světě, kde rapidně stoupá jejich popularita, je proto určitě nemůžeme ignorovat. Marc Maron, který vytvořil jeden z nejúspěšnějších amerických podcastů, nicméně dodává, že ačkoli není těžké samotný podcast vytvořit, stále je tu ta komplikovanější část práce – motivovat lidi natolik, aby ho poslouchali.

Poslouchání podcastu
Výhoda podcastů spočívá v tom, že lidé si je mohou poslechnout i tehdy, když pracují, obědvají nebo jen tak odpočívají.

Nabídněte nový obsah

Podcasty můžete efektivně využít jako nadstavbu svého blogu – podívejte se, která témata byla nejčtenější či nejvíce komentovaná, a přidejte k nim nový obsah. Nabídněte své cílové skupině již vytyčené téma, ale ve formě rozhovoru s odborníkem, hostujícím blogerem nebo nějakou osobností. Udělali jste na blogu o zdravém životním stylu rozhovor s fitnes trenérkou? Pozvěte ji k mikrofonu a promluvte si s ní naživo!

Podobně jako rozhlasové relace i podcasty mohou poskytnout prostor pro diskuse s více pozvanými hosty. Módní blogerka Garance Doré takto například v rámci svých podcastů otevřela problematiku života bez odpadu v živé debatě trendsetterů a dalších bloggerů, kteří se snaží žít ohleduplně i stylově.

Podívejte se také, na co si lidé v komentářích na Facebooku nejvíce stěžují, nebo jaké posty se jim naopak nejvíce líbí a rádi se o ně podělí s dalšími přáteli. Někdy se vyplatí pozvat k mikrofonu i vlastní „followery“ či fanoušky. V neposlední řadě můžete využít formu příběhu – vypravěčský styl je totiž lidem velmi blízký a dokáže je rychle vtáhnout do problematiky.

Nevrhněte se do toho bezhlavě

Ačkoliv vás v tomto článku vybízíme k tomu, abyste podcasting vyzkoušeli, určitě to neznamená, že si máte hned opatřit nejdražší vybavení. Ačkoliv je pravdou, že podcast působí profesionálněji, když máte k dispozici lepší techniku, ale i tady je – podobně jako u fotografování – nutná nejprve zkušenost a „zručnost“.

Navíc po absolvování prvních pokusů lze zjistit, že to není cesta, kterou chcete jít dál. Zkušení autoři podcastů radí, že nejlepší je udělat nejprve na zkoušku několik příspěvků, ideálně 8 až 15 epizod. Takto snadno zjistíte, zda vám tato forma komunikace s publikem sedí a zda máte reálnou odezvu. Až následně investujte do lepší techniky a zvyšujte kvalitu celkové produkce podcastů.

Vybavení na podcasting
Říká se, že až 80 procent úspěchu podcastu tvoří kvalitní obsah a jen za 20 procent zodpovídá technické vybavení.

Potřebujete správné zacílení

Už jsme zmínili, že nejtěžší je přimět lidi k tomu, aby váš podcast poslouchali. Je jasné, že žijeme ve světě, kde každý marketér a podnikatel chtějí být absolutně nejlepší. Reálně však uspěje jen zlomek podcastů. Jak tedy dosáhnout, abyste těmi nejlepšími byli právě vy? Vyberte si oblast, ve které máte reálnou šanci uspět. Může jít o oblast:

  • kde se cítíte sebejistě;
  • kde můžete nabídnout svou odbornost, znalosti a zkušenosti;
  • kde je cítit vaše nadšení a zaangažovanost;
  • kde můžete právě vy předložit věci, které publiku nikdo jiný nepřinese.

Publikum, které si vyberete, ovlivní všechno ostatní – styl komunikace, atmosféru, výběr tématu i formu zpracování jednotlivých příspěvků. Určitě budete jinak promlouvat k maminkám s malými dětmi a jinak k malým a středním podnikatelům. Přestože se budete snažit o to, aby celá nahrávka vypadala jako improvizace, dobře se ni připravte. Někteří profesionální tvůrci podcastů hovoří až o desítkách hodin práce s jednou epizodou včetně produkce.

Jako základní kostra vám postačí pár bodů na papíře, informací k tématu si však zjistěte co nejvíce, abyste uměli klást dobré otázky. Pokud zvolíte konverzační styl, je důležité, aby rozhovor byl příjemný a „poslouchatelný“ a samozřejmě aby působil skutečně, a nikoliv strojeně. A v neposlední řadě se snažte o to, aby váš podcast nabízel cílové skupině odpovědi na praktické stránky života.

Za každým dobrým podcastem je silná osobnost

Na to, aby se podcast ujal, je podstatné zajistit jeho pravidelnost. Zkuste nejprve připravovat podcasty na měsíční bázi. Pokud zaznamenáte úspěch, můžete přejít na častější periodicitu. Pravidelnost zároveň vytváří u lidí zvyk a ochotu zařadit se mezi stálé odběratele.

Nahrávky by obecně neměly být příliš dlouhé, vše však závisí na četnosti publikování podcastů. Ideální délka, zejména v případě začátečníků, je 15 – 60 minut. Čím častěji je budete vydávat, tím kratší by měly být. Delší podcasty, připravované na měsíční bázi, již mohou trvat i hodinu až půldruhé hodiny.

Klíčovou roli hraje i samotný hlas, který bude vaše publikum příspěvky provázet. Mikrofonický hlas je důležitým faktorem úspěchu. Samozřejmě za předpokladu, že s ním dotyčný „moderátor“ umí zacházet – dokáže hlas dobře posadit, používat správný tón řeči, rychlost či akcent. Hlas však musí být spojen s projevem, který vyzařuje silnou osobnost. Až tehdy si získáte publikum na sto procent.

Příprava podcastu
Je důležité, aby měl člověk, který k posluchačům promlouvá, příjemný hlas a uměl s ním pracovat.

Jak na to?

Na nahrávání si zvolte co nejtišší místnost, kam nebude doléhat křik dětí, ruch městské dopravy či jiných nežádoucích zvuků. Mluvte pomalu a artikulujte.

Pečujte o to, aby váš projev byl konzistentní. Udržujte stejné tempo řeči. Pokud máte pocit, že zrychlujete, udělejte si pauzu a nahrajte danou pasáž ještě jednou.

Je důležité, aby mělo mluvené slovo stejnou hlasitost během celé nahrávky. To nejsnáze dosáhnete tehdy, pokud budete dodržovat stejnou vzdálenost od mikrofonu. Ideální odstup však závisí na konkrétní značce či typu mikrofonu, před první nahrávkou si ho tedy dobře vyzkoušejte.

Čím dále sedíte od mikrofonu, tím více okolního šumu se dostane do nahrávky. Vyhněte se však tomu, abyste na mikrofon doslova „dýchali“, jinak budete znít jako Darth Vader J. Rovněž nikdy nemluvte přímo na mikrofon, spíše by to mělo vypadat tak, abyste mluvili přes něj nebo mírně do stran. Směrováním hlasu přímo na mikrofon mohou slabiky vyznít úsečně jako výstřely.

Mikrofonu se nikdy nedotýkejte. Pokud máte pocit, že musíte něco držet v rukou, vezměte si raději tužku, pero nebo cokoli jiného.

Zamyslete se nad frázemi a větami, které máte napsané na papíře – budou srozumitelné? Nebudou působit dobře pouze v psaném projevu? Jak znějí, když je přečtete nahlas?

Co všechno budete potřebovat

Už jsme zmiňovali techniku, kterou budete potřebovat k vytvoření podcastu. Při jejím výběru je důležité, abyste dosáhli co možná nejčistší zvuk bez okolních ruchů. Při výběru konkrétních komponentů si raději nechte poradit od zvukaře či odborníků na aparaturu. Budete potřebovat:

  • Kvalitní mikrofon – je základ. Vyhněte se vestavěným mikrofonům v počítači. Podle typu mikrofonu můžete použít i mixér či takzvaný předzesilovač kvůli lepší kvalitě a ovládání zvuku.
  • Sluchátka – hodí se vám nejen při klasické nahrávce, ale i tehdy, pokud se rozhodnete udělat interview prostřednictvím aplikace Skype. Zároveň vám pomohou naučit se poslouchat vlastní hlas a pracovat s ním. Nezapomeňte však propojit sluchátka se svým mikrofonem. V tomto případě však nejsou vhodná malé sluchátka do uší, na ty raději zapomeňte.
  • Pop filtr – protivětrný kryt na hlavu mikrofonu. Není drahý, ale zároveň vám udělá dobrou službu, protože zabraňuje různým nežádoucím ruchům, které způsobují nárazy vzduchu, včetně těch, které vznikají při mluveném slově. Bez použití filtru mohou některé hlásky, jako „b“ nebo „p“, znít mnohem výrazněji.
  • Stojan či teleskopické rameno na mikrofon – pro začátečníky není nezbytný, pokud se však stanete profesionálem, určitě ho budete potřebovat. Jeho výhodou je jednak to, že nemusíte mikrofon neustále držet v ruce, abyste ho měli po celou dobu v ideální vzdálenosti od úst, jednak neriskujete, že ho bezděčně oddálíte od úst nebo do něj omylem bouhnete.
  • Zvukový reflektor – také patří mezi náročnější techniku, která je skvělou pomocí zejména v prostředích s velmi slabou kvalitou ozvučení, odstraňuje však z nahrávek nepříjemné echo, takže znějí mnohem čistěji. Alternativou je pak využití dobrého softwaru pro úpravu nahrávek.
  • Software pro nahrávání a úpravu nahrávek – na začátku vám postačí i některý z programů zdarma, například Audacity, WavePad nebo GarageBand, který je již automaticky instalován v počítačích typu Mac.
  • Znělky a hudební vsuvky – možná se zdá, že jde o zanedbatelný prvek, ovšem, úvodní a doprovodné znělky výrazně přispějí k dotvoření charakteru vašich podcastů. Za kvalitnější hudební pozadí či „žingle“ si budete muset připlatit.
  • ID3 editor – hodí se vám, když budete chtít podat posluchačům vašich podcastů informace o přehrávaných příspěvcích. Díky „tagovacímu“ editoru je hravě doplníte, například název, číslo nahrávky či autora příspěvku.
  • Ostatní nezbytnosti – váš podcast by měl mít zapamatovatelný URL link a ideální je, pokud ho zavěsíte na některou z hostingových platforem pro podcasty, například SoundCloud, Blubrry nebo Mixcloud, čímž ušetříte prostor na svých stránkách. Zároveň si zajistěte odběr epizod prostřednictvím RSS kanálu a nezapomeňte vytvořit napojení na statistiky a sociální sítě.

Na závěr poslední rada. Přestože podcasty začnete tvořit s jasným marketingovým cílem, nezapomeňte na to, že jejich příprava a tvorba vám samotným musí přinášet radost. Vaši adresáti jsou totiž v první řadě posluchači, se kterými se sbližujete prostřednictvím mluveného slova, a to nejednou odkrývá různé emoce, které vycházejí z vašich příběhů či z vyprávění vašich hostů.

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Rady a tipy

Pravdy a mýty o time managementu

0
Rady a tipy

5 důvodů proč je grafický design prioritou

0
Finance Lifestyle Novinky Online Marketing

Proč je marketingový audit důležitý i pro malé firmy?

Navigácia

Magazíny