5 jazyků uznání na pracovišti – kterým mluvíte vy?

Mluvit tím správným jazykem je nezbytné ke vzájemnému porozumění nejen na pracovišti. Pokud chcete vašeho zaměstnance ocenit za dobře odvedenou práci, existují vhodné způsoby, jak je můžete efektivně odkomunikovat. Právě proto je i na pracovišti důležité mluvit takovým jazykem uznání, jakým mluví a jak chápe i váš zaměstnanec. V našem článku se dozvíte jak motivovat zaměstnance a projevit jim zasloužené uznání.

V článku se dozvíte:

Manažovat tým lidí je náročná práce, která vyžaduje spoustu empatie a trpělivosti. Zaměstnanci citlivě vnímají jakým způsobem s nimi vedení komunikuje a také to, zda je jejich snaha oceněna. V případě, že jste v pozici týmlídra, je dobré osvojit si základní formy uznání v práci a vhodného vedení zaměstnanců tak, aby vedla ke zvýšení produktivity, snížení fluktuace a všeobecné spokojenosti zaměstnanců v práci. V opačném případě, může dojít ve vašem týmu ik fenoménu quiet quitting, kdy zaměstnanci chodí do práce jen z důvodu finanční motivace a neudělají o nic víc než to, o co je požádáte. Spokojení zaměstnanci a podpora duševního zdraví na pracovišti, by proto měli být vaší prioritou.

Uznání v práci se dá projevit hned několika způsoby. Seznam 5 jazyků uznání v práci představuje pomůcku, díky které můžete efektivně komunikovat s vašimi zaměstnanci. Máte možnost přizpůsobit svou komunikaci jazyku, kterým říkají i vaši pracovníci, čímž předejdete zbytečným konfliktům, či dokonce až odchodu vašich zaměstnanců. Díky správně zvolenému jazyku uznání budou vaši lidé vědět, že si vážíte jejich práce a budou se cítit doceněni. Mezi 5 jazyků uznání patří slova ujištění, kvalitně strávený čas, skutky a služby, přijímání a dávání darů, fyzický dotek. Víte, kterým z uvedených jazyků uznání říkají i vaši lidé?

Upřímná a konkrétní pochvala je k nezaplacení

Podle výzkumu Dr. Paula Whitea téměř polovina zaměstnanců upřednostňuje jako jazyk uznání právě slova ujištění. Tímto jazykem slovně oceníte a povzbudíte své zaměstnance za odvedené pracovní výsledky. Slova ujištění můžete vyjádřit upřímným poděkováním za dobře vykonanou práci, za dodržení deadlinu či za splnění plánu.

„Děkuji, dobrá práce“ však nestačí. Třeba být konkrétní a přímo vyjádřit, co se vám na práci vašeho zaměstnance líbilo, co byste vyzvedli a proč. „Děkuji, dnes jsi odvedl výbornou práci. Perfektně jsi zpracoval zadání, ty tabulky jsou díky tobě přehledné a srozumitelné“, může být jeden z příkladů správného vyjádření slov ujištění.

Slova uznání si také nenechávejte jen na koncoroční poradu. Věnujte je zaměstnancům v reálném čase. Díky tomu si mohou vaše slova spojit s jejich konkrétními aktivitami, což v nich vyvolá silnější emoci. Nezapomínejte si také s vašimi lidmi hned na začátku odkomunikovat, zda ocenění na pracovišti preferují přijímat veřejně před zrakem ostatních kolegů, nebo spíše v soukromí mezi čtyřma očima.

Dbejte na kvalitně strávený čas se svým týmem

Kvalitně strávený společný čas preferuje 26 % pracovníků. Těmto jazykům uznání můžete mluvit i tehdy, když při společném rozhovoru věnujete zaměstnancům vaši plnou pozornost a soustředění. Díky tomu budou cítit, že se upřímně zajímáte o to, čím si aktuálně v životě procházejí, jaké radosti, či strasti prožívají. Proto vždy při interakci se svými lidmi začněte nejprve s otázkou „Jaký jsi měl víkend?“ ještě předtím, než přejdete ke kontrolingu a vyhodnocení aktivit.

Další z možností, jak svým zaměstnancům můžete projevit v práci uznání je prostřednictvím mentoringu. Vaši lidé budou mít možnost učit se od těch nejpovolanějších z celé firmy a budou moci následovat jejich příklad. Ocení, že právě oni mohou trávit čas s pravými lídry a inspirovat se jejich zkušenostmi.

Svým zaměstnancům také dejte prostor k vyjádření svého názoru. To můžete udělat na týdenních poradách právě s otázkou: „Je tu ještě něco, o čem chcete mluvit?“. Tím vytvoříte svým zaměstnancům bezpečný prostor pro vyjádření svých myšlenek, nápadů, ale i obav a komentářů k rozebíraným tématům.

V neposlední řadě dejte svým zaměstnancům prostor k tomu, aby měli možnost poznat nejen vás, ale i sebe navzájem. Ideální prostor pro poznávání se vzniká právě na firemních akcích. Teambuilding a kvalitně společně strávený čas při neformálních, zábavných či sportovních aktivitách je tou pravou volbou pro utužení kolegiálních vztahů. Mezi oblíbené teambuildingové aktivity patří například turistika, komunitní snídaně, hraní společenských her, bowling, escape room, společná večeře a další.

Společně strávený čas s kolegy je jedním ze způsobů projevení uznání v práci
Pozvěte kolegy na společný teambuilding, tam máte prostor se lépe poznat.

Upřímná gesta a projevy empatie řeknou více než tisíc slov

Malé pozorné skutky ze strany svého zaměstnavatele nejvíce ocení až 22 % zaměstnanců. Vyjádřit uznání svým lidem můžete i malými však promyšlenými gesty, která umí mít pozitivní a povzbuzující dopad na vaše lidi.

Například připravte kávu zaneprázdněnému kolegovi, nebo objednejte večeři pro zaměstnance pracující přesčas z důvodu koncoroční uzávěrky. Popřípadě jim nabídněte pomocnou ruku při náročném úkolu.

Vhodný a efektní způsob jak vyjádřit uznání gestem je také rovnoměrné přerozdělování náročnějších či nepříjemnějších úkolů mezi všechny zaměstnance rovným dílem, včetně vás. Když si ukrojíte z jejich koláče, tím jim vyjdríte váš respekt a solidaritu. Ne nadarmo se říká, že skutky mají větší výpovědní hodnotu, než jen prázdná slova. Činy toho totiž mnohdy řeknou více než tisíc slov.

Obdarujte své lidi osobním dárkem

Přijímání hmotných darů upřednostňuje jen 6 % zaměstnanců na pracovišti. Je to však motivace zaměstnanců, která v sobě nese velké kouzlo, pokud se použije vhodným způsobem. Jedná se o sdílení darů, které odrážejí zájmy a preference vašich zaměstnanců. Dávejte proto vždy osobní dárky šité na míru. Personalizovaný dárek můžete svým lidem věnovat k příležitosti jejich narozenin či kulatého jubilea, k narození dítěte nebo jako pozornost na vánočním večírku.

Dalším vhodným příkladem může být také extra uvolnění z práce. Pokud váš tým překoná své hranice, splní podmínky v předtermínu, odvede výjimečné výsledky, v tom případě si zaslouží za odměnu extra den volna. Takový den je dokáže povzbudit ke stejné či větší chuti k práci a produktivitě, jakou prokázali a odvedli naposledy.

Nezapomínejte své lidi také odměnit za dosažené milníky. Překoná váš pracovník své rekordy nebo splní kritéria pro povýšení? Při těchto příležitostech je rozhodně na místě věnovat kolegovi malou pozornost v podobě dárkového koše, dárkové poukázky a pod.

Buďte ostražitý při fyzickém doteku

Fyzický dotek je nejméně preferovaným jazykem uznání na pracovišti. Upřednostňuje jej pouze 1 % zaměstnanců. Proto je nesmírně důležité vědět, jak jej správně a citlivě použít. Každý člověk může mít úrovně profesionálního fyzického doteku nastaveno jinak. Někdo preferuje poplácání po rameni, objetí či jen potřesení rukou.

Nikdy však nepředpokládejte, že váš zaměstnanec sdílí stejné preference jako vy nebo jako jiný kolega. Před jakýmkoli fyzickým dotykem se nejprve dotyčné osoby zeptejte, zda jej můžete se ho můžete dotknout, obejmout, poplácat. Respektujte hranice druhých lidí. Pokud je fyzický dotek někomu nepříjemný, nedělejte to.

5 jazyků uznání na pracovišti představují efektivní nástroje na to, jak zlepšit pracovní morálku zaměstnanců. Když se váš kolega cítí doceněni, hned je pozitivněji naladěn a přirozeně odvádí i lepší pracovní výkony. Základem příjemné atmosféry v práci a dobré pracovní morálky je také navázat a udržet dobré vztahy se svými zaměstnanci.

Zdroje:
https://www.blueboard.com/blog/in-your-own-words-the-5-languages-of-employee-appreciation
https://promoleaf.com/blog/is-engagement-enough-managing-remote-work-and-the-new-normal?version=cc676d0&apiVersion=c340b2b

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Konference

SWCSummit 2020 zná vítěze: Vyhrál lucemburský HighSide, Češi uspěli s kontrolou kvality, Slováci s diagnostikou rakoviny

0
Rady a tipy Zdraví

Jak správně sedět u počítače, pokud za stolem trávíte dlouhý čas

0
Rady a tipy

Pravdy a mýty o time managementu

Navigácia

Magazíny