Jak na čistou mysl a produktivitu podle autora Bullet Journalu

Produktivita je častým tématem, která se setkává s pracovním, ale i osobním životem. Existuje mnoho způsobů jak být efektivnější a správně si rozdělit čas. Jeden z nich představil Ryder Carrol, návrhář Bullet Journalu. Přečtěte si více v našem článku.

Ryder Carroll je autor a zároveň designér Bullet Journalu. Je to speciální druh papírového diáře, který si tvoříte sami – od rozvržení stránek, přes data až po jednotlivé úlohy. Pokud chcete používat Bullet Journal, stačí doma najít prázdný sešit a můžete se do toho pustit.

Díky němu zjistěte, jak si vytvořit seznam úkolů, utřídit priority a žít spokojenější život. Narodil ve Vídni a od dětství bojoval s poruchou pozornosti. Měl problém soustředit se a žádné nástroje či mentálně pomůcky, známé v té době, mu nepomáhaly. To ho inspirovalo k vytvoření vlastního systému, který oslovil množství lidí po celém světě.

Svůj koncept představil na konferenci TEDxYale, kde měl přednášku o tom, jak si uklidit mysl a zorganizovat čas. S efektivním časovým managementem dokážete prioritizovat své úkoly tím, že si určíte, co je pro vás důležité. Získáte tak čas na své sny či koníčky. Podle jeho slov být zaneprázdněn neznamená být produktivní. Ryder Carroll nabízí návod k dosažení cílů efektivně a se zadostiučiněním. Ať už si chcete vybudovat vlastní byznys vedle fulltime práce, procestovat svět nebo mít více času na rodinu, dobrý time management je pro vás nezbytný.

Jak na čistou mysl a produktivitu?

Na to, abyste dokázali vykonávat své úkoly a být produktivní, potřebujete mysl nejprve zpomalit a vyprázdnit. Tím si vytvoříte v hlavě prostor a dokážete se lépe soustředit. Důležitou roli hraje organizace.

Barevné zvýrazňování vám pomůže udržet si v diáři pořádek.
Barevné zvýrazňování vám pomůže udržet si v diáři pořádek.

Udělejte si seznam

Na jeho vytvoření budete potřebovat jen pero a papír. Rozdělte si papír na tři části:

  • Co musím udělat?
  • Co bych měl udělat?
  • Co chci udělat?

Do jednotlivých částí si napište úkoly a věci, na kterých potřebujete pracovat, měli byste nebo chcete. Tím, že si napíšete všechno co máte v hlavě na papír, ji odlehčíte. Jistým způsobem se budete již nyní budete cítit klidnější, protože uvidíte všechny své úkoly pohromadě před sebou. Seznam vám přesně ukáže, do čeho investujete svůj čas a energii.

Ptejte se proč

Nyní se zeptejte sám sebe, proč jednotlivé věci děláte. Nemusíte při tom začít uvažovat o smyslu svého života, jen se jednoduše nad každou věcí zastavte a zamyslete. Děláte danou věc proto, že na ní skutečně záleží? Lidé mají tendenci sami sebe neustále zatěžovat povinnostmi, na kterých ve skutečnosti nezáleží. Ryder říká, že se neustále rozptylujeme věcmi, které bychom mohli dělat a měli dělat tak moc, že se zapomínáme zeptat, proč je vlastně děláme.

Nad každou úlohou ve vašem seznamu se zastavte a zamyslete se nad dvěma věcmi:

  • Je to životně důležité? (Sem patří věci jako práce, daně, nájem a podobně.)
  • Záleží na tom? (Opravdu na tom záleží vám nebo někomu, koho máte rádi?)

Pokud jste odpověděli na obě otázky ne, tak jste právě našli věc, která vás rozptyluje. Vyškrtněte ji ze seznamu. Pokud se takto zamyslíte nad každou úlohou, váš seznam pravděpodobně přeřídi. Zůstanou na něm jen věci, které opravdu musíte udělat a věci, které chcete dosáhnout – vaše cíle.

Mohlo by vás zajímat: Tipy jak zvýšit produktivitu v práci.

Klíč k produktivitě

Nyní si potřebujete z jednotlivých úloh vytvořit projekty. Abyste si svou mysl opět nezahltili, musíte jít na to postupně. Projekt si rozdělte na menší a konkrétní části, které vás hned nevystraší a dokážete jejich reálné udělat. Pokud se například chcete naučit vařit, nezačínejte tak, že budete chtít prirpaviť 3-chodovú večeru pro pěti lidí. Pravděpodobně se vám nepodaří a skončíte znechuceni a s odporem k vaření.

Jelikož už máte v to-do listu jen věci, které musíte nebo chcete dělat, bude snazší si na ně najít čas. Nebudou vás o něj obírat úkoly, které pro vás nemají smysl. Tím, že si projekty rozdělíte na menší části, vám zaberou méně času, což je pro životní styl udržitelnější. Budete si užívat to, že jejich děláte a nebudete se nesmyslně honit. Určitě si přesný čas, kdy se projektem budete věnovat a dodržte ho.

Pokud budete dělat třídění úloh pravidelně, budete mít více času na věci, na kterých vám záleží a budete produktivnější. A to vede k uvědomělému a naplněnému životu. Existuje několik způsobů, kterými lze dosáhnout vyšší produktivita. Jaký způsob je váš nejoblíbenější?

Podívejte se na celou TEDx přednášku Rydera Carrolla

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Novinky Rady a tipy

8 důvodů, proč multitasking nefunguje

0
Rady a tipy Zdraví

Jak správně sedět u počítače, pokud za stolem trávíte dlouhý čas

0
Novinky Trendy

Mileniáni versus centeniáni – co od nich můžete očekávat?

Navigácia

Magazíny