Být ekologickou firmou je výhoda, nedělejte však greenwashing

Filozofie ekologie je v současnosti velmi přitažlivá, ať už jde o bloggera, který vyznává environmentální principy a žije zdravě, nebo o firmu se zelenými zásadami, třídící odpad nebo šetřící vodní zdroje. Jenže co v případě, pokud se někdo tváří pouze navenek, že mu záleží na životním prostředí?

Pokud tvrdíte, že jste environmentální, ale reálně nic ze svého zeleného „programu“ neplníte, dopouštíte se greenwashingu. Co to vlastně znamená?

Termín vznikl již v roce 1986, kdy ho jako první použil environmentalista Jay Westerveld. Označil jím jednání společností, které média pravidelně zaplavovaly drahou sociální reklamou. Informovaly, jak pomáhají vylepšovat životní prostředí, ale nejednou šlo o úplné banality a neefektivní opatření. Nemluvě o tom, že zelené fráze a aktivity byly často pouze zástěrkou činností, které životní prostředí, naopak vážně poškozovaly. Díky masírování veřejného mínění a zároveň zamlžování informací si takto firmy vybudovaly vcelku příznivý mediální obraz.

Zelené podnikání
Zelený přístup je závazkem, který není možné odbýt prázdnými skutky.

Podvádíme sofistikovaněji

Greenwashing je vlastně „vymýváním mozků“ v ekologické rovině. Je plný květnatých frází, ale reálné činy jim vůbec neodpovídají. Britský deník Guardian loni napsal, že greenwashing je v současnosti stále aktuální. Nejenže nevymizel, ale začal se praktikovat ještě sofistikovanějším způsobem.

Firmám na ekologické image záleží zejména kvůli zákazníkům. Současná generace klientů na čele s mileniány ráda slyší, že výrobek či služba jsou ekologicky čisté, zdravé či environmentálně neškodné – jednoduše, zvyšuje se poptávka po ekologických produktech a službách. I proto mnoho podnikatelů nešetří slovy, jako „zelený“, „bio“ či „eko“.

Podoby greenwashingu

Uchylovat se ke greenwashingu není špatné pouze z etického hlediska. Se lží riskujete, že ztratíte svůj kredit a důvěryhodnost, a tedy i klienty. Jak zní stará známá PR poučka – image se buduje těžko, ale ještě hůře se napravuje pošramocená pověst, pokud vůbec existuje cesta zpět. Greenwashing může mít přitom různé podoby.

Chybějící argumenty

Umíte doložit, jakým konkrétním způsobem přispíváte k ochraně životního prostředí a co to dosud přineslo? Pokud například deklarujete, že jste ve firmě dosáhli 20 procentní úsporu energie, nemělo by chybět ani srovnání, vzhledem k čemu se to podařilo dosáhnout. Máte měření, která to potvrzují? Zapamatujte si, že tvrzení musí být vždy podložena argumenty.

Pochybné průzkumy

Průzkumy názorů jsou velmi oblíbené – díky nim může společnost říci, že produkt doporučuje nebo příznivě vnímá určité procento dotázaných, což je dobrá reference a motivační faktor k nákupu nových zákazníků. Je třeba si připravit nejen informaci o tom, kdo daný průzkum organizoval, ale i to, jakou metodou a na jakém vzorku lidí se uskutečnil.

Zamlčené informace

Firmy sahající po greenwashingu s oblibou jmenují celé spektrum pozitivních vlastností produktu, ale zároveň zamlčí jinou, mnohem závažnější skutečnost. Například, že oblečení, vyrobené z organické bavlny, šili za pár drobných lidé v hrozných podmínkách. Nebo se ohánějí tvrzením, že dřevo, ze kterého je vyrobena podlaha, je ekologický materiál, a přitom pochází až z Jižní Ameriky, takže jeho uhlíková stopa (množství oxidu uhličitého, který se vyprodukoval při jeho dopravě) má na životní prostředí velmi negativní důsledky.

Vymyšlené certifikáty

Pokud tvrdíte, že výrobek má jisté vlastnosti, měli byste to mít ověřené třetí nezávislou stranou. Fakt, že to tvrdíte vy, zdaleka nestačí – nezkoušejte to ani s vlastním „ekologickým“ symbolem, který mezi ochránci životního prostředí nic neznamená. Raději se obraťte na oficiální certifikační instituce, které produkt nejdříve otestují, aby ho mohly prohlásit za neškodný nebo environmentálně čistý.

Zavádějící zelené plusy

K častým praktikám patří i tvrzení, že produkt neobsahuje látku, která se však již celé roky nepoužívá nebo je dávno zakázána. Případně, že máte důležitou certifikaci, ale ta se vztahuje na zcela jiný segment produktů či lidské činnosti, a tudíž nemůže kvalitu vašeho produktu reálně ovlivnit.

Využívání „efektních“ slov

Vyhněte se nadužívání či zneužívání slov, jako jsou přírodní či ekologický. Samotné slovo „přírodní“ není ani měřítkem zdravotně nezávadného produktu, protože přírodní mohou být dokonce různé jedy. Na používání zkratek „eko“ nebo „bio“ musí výrobky splňovat přesně stanovená kritéria. Stejně byste se měli vyhnout uvádění nepodstatných informací, které naoko mohou vzbuzovat dojem, že výrobek je buď ekologicky vhodný, nebo dokonce lepší než jiné dostupné produkty.

Pochybný eko přístup
Greenwashing je jako stavba s velmi vratkými základy. Pokud vaše pochybné zelené úmysly vyjdou najevo, může to nalomit vaši důvěryhodnost či dokonce pohřbít celý váš byznys.

Co můžete dělat?

Existuje mnoho způsobů, jak přispět ke zlepšení životního prostředí i svého „zeleného“ statusu mezi podnikateli. Nejdůležitější však je, abyste sami měli motivaci myslet ekologicky.

Základ je splnit očekávaná kritéria

Zjistěte, jaké standardy, ekologické značky a povinné certifikáty hospodárnosti ve vaší oblasti podnikání existují a snažte se jich dosáhnout. Mnoho ekologicky uvědomělých firem jde dokonce ještě dál a stanovuje si vlastní, mnohem vyšší standardy, na kterých v konečném důsledku samy profitují, ať už úsporou nebo přílivem nových klientů.

Zajímejte se o obnovitelné zdroje energie, recyklaci i takzvaný upcycling (nefunkční věci s novou funkcí a nejednou i ve vyšší kvalitě než ty původní) a popřemýšlejte, jak je využít ve vaší sféře podnikání. Jak vám pomohou vylepšit kvalitu vašich produktů?

Ekologický od hlavy po paty

Ekologii nelze chápat jen jako „přitahování“ kohoutků či třídění odpadu. Zelený přístup je ukrytý v celé filozofii a managementu firmy, počínaje výběrem vhodné lokality a udržitelné správy budovy či skladu, nákupem vhodného nábytku a elektroniky, až po ekonomické a ekologické využívání dopravy, efektivní využívání kancelářských prostor, upřednostňování online konferenčních setkání před výjezdem týmu na pracovní cestu, či používání vhodných čisticích prostředků ve firemní kuchyňce. Zkuste se zamyslet, kde všude je prostor pro zlepšení.

Buďte iniciátory zeleného přístupu

Vytvořte si kolem sebe ekologicky smýšlející komunitu. Volte dodavatele, kteří sami chápou důležitost udržitelného řízení. Nakazte nadšením pro zelené věci své zákazníky. Pokud zavádíte pravidla, která jsou pro druhé, ať už partnery nebo zákazníky, nepochopitelná, mluvte o nich a hodně vysvětlujte. Lidé by měli rozumět tomu, proč děláte úsporná opatření a jaký efekt přinesou. Nečekejte, že jiní budou učit vás, ale sami vzdělávejte a inspirujte své okolí.

Mezi obchodníky jsou oblíbené i odměňovací programy pro zákazníky – zkuste věrné klienty inspirovat speciálními eko akcemi, v rámci kterých výhry proměníte na nějakou formu odměny nebo je využijete na podporu udržitelného projektu.

Inovujte s ohledem na životní prostředí

Vždy přemýšlejte nad tím, čím můžete vy sami v rámci svých produktů nebo služeb přispět ke zlepšování životního prostředí, ať už navrhujete módu, věnujete se realizaci staveb, prodáváte zmrzlinu nebo fungujete jako IT společnost.

Velkou pomoc při zlepšování stavu životního prostředí mohou nabídnout i zelené aplikace v „smart“ zařízeních, které nosíme neustále s sebou. Například, aplikace Oroeco dokáže každému uživateli změřit jeho vliv na životní prostředí, a to na denní bázi. Informuje jej například, kolik skleníkových plynů vyprodukuje cestou autem či letadlem, jaký dopad na prostředí má nákup konkrétního jídla či návštěva restaurace.

Kde všude je třeba lidi navést, aby se chovali ekologicky? Zbytek je jen na vás…

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Novinky Rady a tipy Trendy

Milujete je či nenávidíte? Využít emoji symboly v marketingu se však vyplatí!

0
Novinky Technologie Zábava

Kam směřují nejnovější technologické inovace?

0
Rady a tipy

7 tipů, jak dodat šťávu firemnímu blogu

Navigácia

Magazíny