I podnikatelé potřebují kvalitní životopis. Jak ho vytvořit?

Životopisy a motivační dopisy jsou obvykle nedílnou součástí žádosti o zaměstnání. Co však v případě, kdy pracujete jako drobný podnikatel? Myslíte si, že vy životopis nepotřebujete nebo vám postačí aktualizovaný sumář těch pár bodů, které jste původně sepsali před deseti lety? Je načase vyndat svůj životopis ze zapomenuté složky v počítači a pořádně ho vylepšit. A to hned z několika důvodů.

Když pracujete jako designér, grafik či web developer, nebo vás živí nějaké řemeslo či malý obchůdek, určitě řešíte zejména zakázky, komunikujete s odběrateli a dodavateli, případně si lámete hlavu nad tím, jak prohloubit věrnost stávajících zákazníků a získat přízeň těch potenciálních. Pravděpodobně se spoléháte především na to, že si vás lidé „vygooglí“, najdou na sociálních sítích, nebo se k vám dostanou přes dobré reference či doporučení. Jenže kde mají pátrat, když se chtějí dozvědět něco o vás, nejen o vaší firmě?

Příprava životopisu
Nečekejte, než o vás lidé získají informace z druhé ruky. Nabídněte jim vlastní profil v kvalitním životopise.

Proč potřebujete dobré curriculum vitae?

Nemálo živnostníků podniká pod svým vlastním jménem. A podobně jako každá velká firma potřebuje nějakou vůdčí osobnost, i vy potřebujete budovat svoji vlastní image. Dobré curriculum vitae (CV) je součástí vašeho personálního public relations. Lisa Ragni, zakladatelka personální agentury Chameleon Resumes, ve svém blogu shrnula několik důvodů, proč se vyplatí mít v záloze vždy aktualizovaný profesionálně vypadající životopis:

  • Než potenciální klienti s vámi uzavřou obchod či spolupráci, budou se živě zajímat o vaše profesní pozadí.
  • Podobně se budou chtít o vás dozvědět co nejvíce i vaši potenciální investoři, kteří na své rozhodnutí potřebují více než předpokládaný rozpočet. Chtějí vědět, komu vlastně svěřují do rukou své peníze.
  • Součástí obchodních nabídek nejednou bývá nejen představení samotné firmy či značky, ale i životopis klíčových představitelů a lidí, kteří budou zajišťovat jednotlivé úlohy pro konkrétní zakázku. Například, pokud se jako PR agentura ucházíte o kontrakt u farmaceutické společnosti, na závěr nabídky můžete připojit životopisy majitelů či account manažerů, kteří se budou na celé komunikační strategii podílet.
  • Váš životopis bude potřebný i při dalších příležitostech, například pokud vás osloví přednášet na konferenci, nebo se sami budete ucházet o místo spíkra, případně pokud se zapojíte do nějakého workshopu jako lektor.
  • V neposlední řadě potřebujete prezentovat své zkušenosti na vlastní webstránce, facebookovém profilu či profesionální síti LinkedIn.
LinkedIn v mobilu
Přehled pracovních zkušeností je základem osobních profilů na sociální síti LinkedIn. Na rozdíl od Facebooku a Instagramu si zakládá na kvalitě, nikoli kvantitě kontaktů. Totéž platí o samotné struktuře osobního profilu – měl by vypovídat o vaší šikovnosti a být neustále aktualizován.

Jak má vlastně váš životopis vypadat?

Běžně takový dokument představuje shrnutí dosavadního vzdělání, zkušeností, schopností a úspěchů, shrnutých do stručných faktů, čemuž říkáme strukturovaný životopis. CV podnikatele je především sumář „argumentů“ a faktů, které dokazují, proč je expertem v dané oblasti. Je to zkrátka dokument, který prezentuje jeho osobní značku a zároveň značku jeho firmy. Měl by se vejít na jednu, maximálně dvě strany.

Podnikatelský životopis je vlastně schématem osobního růstu a měl by podávat informace nejen o vašich schopnostech a znalostech, ale zejména o tom, jak jste je využili během předchozího působení na trhu – kterým vděčíte za to, kdo jste dnes a kam se posunula vaše značka. Životopis má zahrnovat předešlé zkušenosti a úspěšné spolupráce s někdejšími klienty. Omezte zmínky o brigádách a pracovních zkušenostech ze studentských dob, když jste například pracovali v McDonaldu. Pokud vás tam nepověřili nějakým manažerským úkolem, není to pro vaši cílovou skupinu podstatné. K dobrým zásadám psaní CV patří:

  • Zdůrazňujte své danosti a úspěchy, klidně od největších až po ty nejmenší, a nikoli chronologicky seřazené spolupráce či povolání, kterými jste prošli.
  • Pište o tom, proč se vám podařilo vyhrát tendry a jak jste prosadili nějaký produkt či službu na trhu.
  • Uveďte, za co jste byli zodpovědní a jaké výsledky jste na dané pozici nebo s danou zakázkou dosáhli. Můžete také zmínit, co jste se při tom naučili a co vám zkušenosti přinesly. To vše svědčí o tom, že jste kvalitní člověk a ostřílený profesionál.
  • Nebojte se pochlubit, kolik peněz jste na daném projektu nebo zakázce vydělali, jaký nárůst klientů, tržeb či produktivity se vaším přičiněním podařilo dosáhnout.
  • Pokud jste své zkušenosti sdělovali na konferencích, účastí na workshopech nebo jako mentoři, pochlubte se i těmito aktivitami.
Minimalistické životopisy
Příklady skvěle koncipovaných minimalistických životopisů. Zdroj: Amber Smith (vlevo), Michael Hyun (vpravo)

Životopis musí vystihovat vaši identitu

I podnikatelský životopis by měl být vizuálně poutavý a přehledný. Co to znamená? Pokuste se přemýšlet jinak než v mezích klasického vyjmenovávání. Drtivá většina dokumentů se dnes například posílá elektronickou poštou, zkuste tedy do životopisu připojit různé linky, ať už na vlastní webstránku, blog nebo na stránky svých partnerů – jednoduše, udělejte svůj profil interaktivní. Samozřejmě, ani v případě, že máte kreativní povolání, byste určitě neměli „přestřelit“. Nakonec, je to přehled vašich profesních milníků, a ne „cirkusový plakát“. Fakta by měla být zřejmá a informace by se neměly ztratit v záplavě grafických prvků. Životopis přitom může mít různé formy:

  • Chronologická – bývá nejčastější a údaje o předchozích zkušenostech obvykle uvádí v opačném pořadí, tedy od nejnovějšího po nejstarší. Nejvíce využívá řazení informací v přehledných odrážkách.
  • Funkční – zdůrazňuje především schopnosti, výsledky a úspěchy než dosavadní pracovní zkušenosti. V rámci tohoto režimu si už můžete zahrát i se samotnou grafikou, například soustředit dílčí informace kolem jednotlivých projektů jako prvky v množinách.
  • Hybridní – kombinuje obě předchozí formy, obvykle spojuje schopnosti s konkrétními projekty a jejich výsledky.
  • Infografická – působí dynamicky a živě, využívá různé poutavé formy grafiky, od koláčových grafů a piktogramů, přes časové osy, až po obrázky a fotografie. Často cílové skupině vysílá i neverbální informace, například o vašem estetickém cítění, preferencích či vizuální identitě značky, kterou jste vybudovali.

Přestože nápaditá grafika je vítána, CV musí v první řadě odrážet zaměření podnikatele a odpovídat segmentu, ve kterém pracuje. Majitel stavební firmy bude mít určitě jiný životopis než majitel malé rodinné farmy nebo copywriter na volné noze. Ptejte se, jakou vizuální identitu má vaše značka? V jaké oblasti podnikáte? Pokud jste minimalista, měl by to odrážet i váš životopis. Pokud pracujete jako hypoteční specialista, postarejte se o to, aby vaše resumé vyznělo v první řadě důvěryhodně a seriózně. Pokud jste umělecký kovář, vtiskněte kousek umění i do vlastního resumé.

Kreativní životopisy
Profesní životopis nemusí mít klasickou strukturovanou podobu. Norská grafická designérka Siri Lønvik (vlevo) své zkušenosti představila v „brožuře“ s takovouto úvodní stranou, grafický designér Vincenzo Castro (vpravo) vsadil ve svém CV na netypický černý podklad a piktogramy.

Co byste neměli podcenit?

Dobře víme, že člověk vnímá převážnou část informací zejména zrakem. Důležité je také to, aby si vaše úspěchy spojili i s vaší tváří. Nezapomeňte proto k životopisu připojit i profesionálně nafocenou profilovou fotografii. Rychlý selfie záběr může vysílat signál, že věci řešíte povrchně. Samozřejmě, výjimkou jsou opět kreativní povolání, kde se lidé často představují svérázným způsobem a vůbec to nikomu v daném odvětví nepřekáží.

Je jasné, že všichni jsme se nenarodili jako spisovatelé či copywriteři. To však neznamená, že životopis vám musí vypracovat někdo jiný. Napište si ho sami a dejte ho případně stylisticky upravit profesionálovi. Vy sami víte, čeho jste dosáhli a co vás to stálo. Dejte si námahu a připravte si vlastní sumář a představu, jak by resumé mělo vypadat. Pokud je to nutné, vyberte si pár lidí z branže a několik lidí mimo vašeho povolání, aby posoudili, jak na ně váš životopis působí. Je srozumitelný a přehledný? Dokáže zaujmout?

Když jste si už dali námahu s tím, že si vytvoříte kvalitní životopis, byla by škoda „držet ho kdesi v zásuvce“. Nečekejte, než si o něj někdo řekne a rozešlete ho do světa. Použijte ho na svém LinkedIn profilu, připojte ho ke každé obchodní či tendrové nabídce, zveřejněte ho na svých stránkách. Někteří personální specialisté doporučují, abyste si pro jistotu vytvořili různé verze životopisu podle různých situací; kratší, delší, minimalistické či podrobnější.

Váš životopis je stejným marketinkovým materiálem, jako například produktový text. Rozhodně ho proto nepodceňujte – věřte, že dříve či později vám otevře dveře k novým pracovním příležitostem.

  • Komentáře

Leave a Reply

Buďte první kdo bude komentovat!

Upozornit na
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Novinky Trendy

Být ekologickou firmou je výhoda, nedělejte však greenwashing

0
Novinky Technologie

Jeff Bezos mluví o svých plánech kolonizovat měsíc

0
Novinky Zábava

7 top filmů pro podnikatele

Navigácia

Magazíny