Podnikat se dá i z jízdního kola na cestě okolo světa

Je mu 32 let, má dva pasy, firmu, kterou dokázal řídit na dálku, a zážitky z 61 zemí. Podnikatel Karol Voltemár se před třemi lety vydal na cestu kolem světa na kole. Proč se tak rozhodl a co všechno mu to přineslo?

Podnikání na kole
Přivydělat si na cestě je skvělé i z toho důvodu, že nikdy nevíte, kdy se můžete dostat do problémové situace.

Změnila tě tato cesta? V čem jsi jiný Karol než ten před třemi lety?

Určitě jsem zkušenější, prožil jsem hodně toho, o čem se mi předtím ani nezdálo a mám rozhodně větší přehled o celkovém dění ve světě a jednotlivých společnostech či kulturách. Určitě se změnil můj přístup k lidem a společenským tématům.

Jak se změnil tvůj názor na Slovensko po té, co jsi viděl celý svět?

Myslím si, že názor na Slovensko jako na zemi jsem nezměnil. Ani předtím jsem si nemyslel, že jsme v porovnání s řadou zemí v Asii, Americe nebo Evropě velmi pokrokoví. A cesta mě v mém názoru utvrdila. Naštěstí se nám podařilo integrovat alespoň papírově na západ – měna, Schengen a Unie. Ale společnost zůstává mentalitou většinově na východě Evropy a obávám se, že změna sice přichází, ale probíhá velmi pomalu. Vývoj vpřed brzdí stát, korupce, málo svobody a nastavení lidí.

Potřebuje člověk na takovou výpravu velkou sumu peněz?

To závisí na tom, jaké země navštívíte a jak dlouho v nich chce být, kolik techniky související s kolem řešíte a zda chcete vidět i nějaká místa, kde chtějí vstup, kolik zaplatíte za víza, pojištění, bankovní poplatky a tak podobně. Při takové cestě je určitě třeba mít stan a spacák, využívat možnosti přespání zdarma, ale nedá se to vždy. Navíc, během cesty je občas třeba se dát i „dohromady“, případně popracovat, pokud je aktuálně potřeba něco vyřídit. Myslím si, že 40 měsíců na cestě vás může vyjít tak 20 – 80 tisíc eur i s kompletní cenou vybavení a věcí kolem něj, které jsem již zmínil. Potkal jsem lidi, co cestovali kratší dobu a za mnohem více peněz, ale i úplné low-cost cestovatele, co se pohybovali jen v Asii, aby ušetřili co nejvíce. Vše je individuální a záleží na tom, jakou míru komfortu a bezpečnosti vyžadujete.

Podnikání a cestování
Karol přiznává, že během cesty se hodně naučil a změnil se i jeho celkový přístup k lidem a společenským tématům.

Jak tě napadlo rozběhnout firmu během cestování po světě? Jde to „jen tak“?

Kdysi jsem pracoval ve službách a od roku 2004 jsem měl množství projektů jako živnostník na volné noze. Později jsem se na pár let zaměstnal jako UX/UI designér a front end developer a plynule jsem přešel na konzultační činnost v online marketingu a SEO. Později jsem narážel na problémy v praxi a agenturním světě, zejména na nedostatek know-how či tlačení realizací pro klienty do úplných nesmyslů. Tak jsem se někdy na přelomu let 2009 a 2010 rozhodl, že začnu rozvíjet něco vlastního ve sféře e-commerce, kde jsem viděl potenciál.

Nechtěl jsi vybudovat něco na zelené louce?

To je běh na dlouhé tratě. Přechod z modelu „poskytuji službu“ na model „mám kvalitní službu, která dokáže něco přinést“ je v podstatě při neustále měnícím se trhu dlouhodobá záležitost. Učíme se každý den, abychom byli o krok vpřed, nebo jen drželi trend. Služby nezbytně potřebují kvalitní e-commerce řešení, podporu a neustálý vývoj, tedy práci na něm.

Nebylo jednoduší řešit e-commerce externě?

Ano, zpočátku mě to napadlo, ale na Slovensku se mi to neosvědčilo, a tak jsme vše začali vyvíjet interně. Nyní řešení testujeme třetí rok na klientech, takže začíná být vyladěné a dosahuje opravdové výsledky. Je tedy připraveno ke spuštění někdy začátkem roku 2017. Druhá firma Madviso řeší a neustále pracuje na zlepšení marketingových služeb v rámci e-commerce, tedy e-shopy, kde pomáháme klientům zvyšovat obrat v rámci multi-channel marketingového mixu. Řešíme i SEO, UX, UI a branding online, které spolu úzce souvisí. Dokážeme tedy malému a střednímu podnikateli suplovat celé marketingové oddělení, které by si při dané kvalitě nedokázal reálně zaplatit inhouse. My mu však danou jakost v rámci nižšího rozpočtu zajistíme externě a přesně „naškálujeme“ i cenu práce, takže i náklady pro firmu budou při zachování kvality nižší.

Jak se tedy snažíte profilovat?

Jako partner pro e-shop v rámci malého a středního podnikání, kde zajistíme vše, od technického řešení (e-shop), přes externí propojení se službami (porovnávače, platební brány), až po komplexní marketingovou strategii s cílem pomoci a pomoci později e-shopu prosadit branding online. Pracujeme pouze v rámci dlouhodobé spolupráce, nikoli formou jednorázových nebo pravidelných kampaní, s cílem dosáhnout co nejefektivnější ROI, čili návratnost investice.

Podnikání lze spojit s cestováním
Nízké náklady na byznys – to jedna z výhod, které podnikání na dálku nabízí.

Stal ses najednou podnikatelem i digitálním nomádem. Jak jsi vlastně během cest fungoval?

Před samotným odjezdem jsem v podstatě zrušil všechny spolupráce s klienty, neboť technické řešení e-shopu bylo pro nezdařené externí spolupráce v nedohlednu. Dnes již současný kolega Matúš mě zachránil, když začal rozvíjet naše interní řešení. To však není otázka dnů, ani měsíců, ale dokonce let, pokud člověk nemá za zády investora. Takže během cest, když jsem měl dostatek času, jsem nějak udržoval marketingový proces, který jsem zlepšoval a rozvíjel, přičemž jsem se ho snažil našít na míru e-shopům, se kterými jsme pracovali. Mám i několik dalších vlastních projektů, na kterých pracuji.

Kdy jsi reálně začal řešit firemní věci?

Všechno rostlo postupně. Firemním věcem se věnujme hlavně od té fáze cesty, když jsem dorazil do Jižní Ameriky. V té době jsme narostli na firmu do 20 lidí. Věci jsem dokázal řešit během cesty zejména díky organizaci, dobrému projekt managementu a tomu, že jsem si toho zbytečně mnoho nenaložil. Pokud máte možnost, přivydělat si na dlouhé cestě je také super, protože člověk nikdy neví, jestli nebude mít nehodu, jestli ho neokradou, nebo nebude muset kupovat nové vybavení kvůli internetu či promptnímu řešení věcí s klienty.

Jak tvoje fungování na dálku přijímali samotní klienti a obchodní partneři? Neměli problém přizpůsobit se tvému cestovatelskému režimu?

Nejdříve jsem si to všechno předem odkomunikoval a nastavil tak, aby všechno klapalo.

Když se na to podíváš zpětně, jaké výhody a nevýhody má podnikání „na dálku“?

Výhody spočívají hlavně v nízkých nákladech na podnikání, samozřejmě, pokud si to člověk umí zorganizovat. Další výhodou je, že máte čas přemýšlet nad tím i v kontextu různých podnětů z jiných stran, které cestování poskytuje.

Nebude pro tebe život na Slovensku najednou nuda? Chystáš ještě nějakou dlouhodobější expedici?

Expedici nejbližší rok ne, jedu si trochu odpočinout na dovolenou po prezentacích. Pak se začínám naplno věnovat práci a firmě. Začnu se dávat trošku zdravotně do pořádku, abych se udržel fit.

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Online Marketing Rady a tipy

7 nejčastějších marketingových chyb začínajících podnikatelů

0
Design Lifestyle Novinky

10 top designových lahůdek do kanceláře s oceněním Red Dot Design Award

0
Finance Novinky

Vyplatí se vám založit si samostatný podnikatelský účet?

Navigácia

Magazíny