Domácí kancelář se kdysi považovala za nadstandard, ale dnes se stává stále běžnějším řešením. Poskytuje flexibilitu, kterou využívají lidé v mnoha zaměstnáních, stejně jako podnikatelé. Chcete si zařídit svou vlastní kancelář doma? Tyto tipy na zařízení home office zaručí, že vám práce půjde od ruky, budete se cítit pohodlně a motivované.
Prostor, ve kterém pracujete, ovlivní vaši produktivitu
Prostředí kolem vás může ovlivnit nejen to, jak pracujete a zda je vaše práce dobře zorganizovaná, ale i vaši náladu a disciplínu. Svůj home office byste měli udržovat oddělený od ložnice. Pokud mu nemůžete vyhradit celou místnost, zřiďte si pracovní koutek v denní části domu, například v obývacím pokoji. V ideálním případě budete moci pracovat nerušeně a budete vědět, že když z kanceláře odejdete, váš pracovní den skončil. Udržování pořádku je stejně důležité, věnujte proto několik minut denně roztřídění věcí na stole a organizací.
Co ve své domácí kanceláří potřebujete?
Při navrhování domácí kanceláře si položte několik otázek, které vám pomohou vytvořit jasný přehled o tom, co na práci potřebujete:
- Kolik místa na stole potřebujete?
- Jaké úložné místo budete potřebovat?
- Potřebujete v pracovně tiskárnu?
- Kolik času trávíte na telefonu? Když jste na telefonu, používáte i jinou elektroniku?
- Potřebujete si zapisovat některé věci ručně na papír?
- Kolik zásuvek budete potřebovat a kam umístíte všechny potřebné kabely?
- Jaký je váš rozpočet na koupi nového nábytku, jaký nábytek už máte doma?
Vytvořte vhodné osvětlení
Prohlédněte si osvětlení vaší domácí kanceláře včetně množství přirozeného světla, které se dovnitř dostane. Jasné světlo vám dodá energii a dokáže zlepšit náladu. Dostatečné osvětlení může navíc snížit výskyt syndromu počítačového vidění. Pokud je to možné, vyberte si kancelářský prostor s množstvím otevřených oken. Pokud nejsou k dispozici, nainstalujte modře zbarvené jasné osvětlení, abyste zajistili dostatek osvětlení během dne. Pokud pracujete večer, bude vhodnější zvolit žárovky s teplým světlem.
Vyberte si kvalitní pracovní stůl a židli
Při výběru hlavního nábytku bude třeba zohlednit, kolik místa máte k dispozici. Pracovní plocha by měla být dost velká na to, aby se na ni vešel váš počítač či notebook a aby na ní stále zůstalo dost prostoru na zapisování poznámek či třídění dokumentů. Praktický může být například rohový stůl, který vám dovolí rozčlenit plochu na dvě části – jednu pro počítač, druhou pro papírování.
Nejdůležitější kus nábytku bude kancelářská židle. Pravděpodobně na ní strávíte dlouhou dobu, proto byste měli vědět, jak správně sedět u počítače a která židle vám to umožní. Při výběru kancelářské židli upřednostněte její funkce před vzhledem, protože dlouhodobé sezení na špatně přizpůsobené židli může mít negativní vliv na vaše zdraví.
Řešení úložného prostoru a organizace
Nepořádek je největší nepřítel domácích kanceláří. Vyberte si proto úložný prostor, který nejvíce vyhovuje vašim potřebám. Skříňky a komody schovají velké množství věcí, jsou vhodné na různé kancelářské potřeby, elektroniku nebo cokoliv, co nepotřebujete neustále na očích. Poličky a regály jsou vhodné pro uložení pořadačů, knih a všeho, co potřebujete mít po ruce.
Najděte místo pro živé rostliny
Podle studie dokáží pokojové rostliny zvýšit produktivitu až o 15 %. Zeleň v pracovním koutku zlepší vaši náladu a soustředění, přičemž zároveň udrží vyšší kvalitu vzduchu. Vyberte si rostliny, které vyžadují nenáročnou péči, a kterým se bude dařit ve světelných podmínkách vaší kanceláře.
Bílá tabule na psaní bude užitečná pro každého
Pokud potřebujete zaznamenávat svůj progres, poznačit si novou úlohu nebo rychle zakreslit důležitý graf, sejde se vám bílá tabule na psaní. Tato pomůcka už dávno nahradila klasické nástěnky, ale má výhodu v tom, že je magnetická, tedy na ni můžete připnout poznámky na papíře. Nevejde se do vašeho rozpočtu? Na stejný účel lze použít zrcadlo nebo kus plexiskla, stačí koupit pouze stíratelné fixy.
Vyzkoušejte aplikace pro lepší zvládnutí home office
Při budování domácího pracovního prostoru myslete nejen na nábytek a techniku, ale i užitečné aplikace. Našich 7 favoritů vám pomůže s produktivitou i zdravými návyky:
- Serene – aplikace ztiší váš mobil, abyste mohli pracovat nerušeně.
- TomatoTimer – aplikace pro lepší time management.
- Daywise – pro správu mobilních upoznornení.
- Zapier – automatizace opakujících se úloh.
- Trello – organizace to-do listů a denních úkolů.
- Eye Care 20 20 20 – připomínky pro uvolnění očí během dlouhého sezení u počítače.
- StretchClock – připomínky přestávek na pohyb.
Přečtěte si, jak zvýšit produktivitu v práci a pusťte se do svých úkolů naplno. Co nesmí chybět ve vašem pracovním koutku? Podělte se s námi o své tipy.