7 tipů, jak dodat šťávu firemnímu blogu

Rozbíháte blog na podporu vlastního byznysu a chtěli byste, aby byl opravdu zajímavý a účinný? Nebo ho připravujete již delší dobu, ale jaksi vám nepřináší žádné výsledky? Pak se zkuste inspirovat našimi radami a tipy.

Počítač s poznámkami blogera

Zkuste se zamyslet, proč jste se vlastně rozhodli psát blog. Protože to dělá i konkurence? Protože psát blogy je prostě „in“? Nebo je důvodem snaha nabídnout klientovi něco zajímavého navíc?

Na začátku je záměr

Firemní se od běžného blogu liší tím, že jde o součást marketingové strategie s jasným cílem – zvýšit viditelnost na internetu (na trhu) a tím i poptávku po vlastních produktech.

Samozřejmě, i množství osobních blogů vydělává slušné peníze, je to však jen vedlejší benefit nezávazné aktivity. V případě firemního blogu je naopak dosažení konverze, čili co nejlepšího prodeje v poměru návštěvníků webstránky na prvním místě. Právě proto byste ho neměli psát jen tak lážo-plážo. Profesionální blogování je totiž šikovným prostředkem, kterým lze:

  • zaujmout a přivést co největší počet lidí na vlastní webstránku;
  • vytvořit obsah vhodný na další sdílení, například prostřednictvím sociálních sítí;
  • představit firmu nebo podnikatele jako experta – autoritu v dané oblasti a zároveň tak zvýšit její serióznost a důvěryhodnost na trhu;
  • získat návštěvníky do takové míry, že budou vaši stránku navštěvovat opakovaně a doporučovat ji dále;
  • vytvořit si vlastní „publikum“, se kterým můžete podnikat rozličné PR aktivity, například nenáročným způsobem testovat jeho chování či reakce na nový produkt či informaci.

Analyzujte chování vašich návštěvníků

Snem každého copywritera, který připravuje firemní blog, je získat reakce na příspěvek a četná sdílení na sociálních sítích. Blog post, o kterém se říká „ve velkém“, představuje zajímavý a atraktivní obsah i pro vyhledávač Google.

Bohužel, realita většinou nabízí zcela jiný obraz. Články zůstávají bez jakékoliv odezvy a návštěvnost blogu se pohybuje v nulových číslech, o virálním spontánně sdíleném obsahu ani netřeba mluvit. Co tedy dělat, aby byl obsah blogu poutavý a sledovaný?

Prvním předpokladem úspěchu je obsah blogu důkladně analyzovat. Pomůže vám například nástroj Google Analytics, který ukazuje nejen počet zobrazení, míru všech či okamžitých odchodů, ale i průměrný čas strávený na konkrétním článku.

Z toho umíte posoudit, do jaké míry blog post návštěvníky zaujal, jaká témata rozvíjet dále či jakého obsahu se kompletně vzdát. Zároveň vám to umožní správně určit a nastavit jednotlivé formy obsahu. Psaný text se dá pěkně obohatit galeriemi obrázků, videi a video postupy, infografiky, grafy, schématy, žebříčky popularity, podcasty či takzvanými „listicles“, čili oblíbenými seznamy, například „Kterých 5 věcí dělají úspěšní lidé každý den?“.

Grafička pracuje na počítači

Pohrajte si s grafikou blogů, pracujte s galeriemi obrázků, hitparádami popularity, grafy, videi či nahrávkami.

Plánujte i vizuálně

Firemní blogy byste neměli dělat spontánně. Doporučujeme opírat se o předem stanovený harmonogram. Ten snadno vytvoříte podle charakteru vaší nabídky, sezónní poptávky po produktech či aktuálních témat, která se vztahují na vaši oblast podnikání.

Je skvělé, pokud dokážete stránky aktualizovat alespoň jednou týdně, ideálně i častěji. Právě vytvořením jasného plánu si nemusíte lámat hlavu nad tím, o čem vlastně budete následující týden psát.

Důležité je také vnímat vlastní portfolio v širším kontextu a pokusit se myslet i nekonvenčním způsobem, například vizuálně – abyste mohli informace zpracovat i jiným neotřelým způsobem.

Pokud například prodáváte bazény a vířivky, zkuste popřemýšlet, co by k vám lidi přitáhlo i tehdy, když nikdo neuvažuje nad zřízením vlastního „vodního světa“. Probuďte v lidech chuť relaxovat ve vlastním, když všichni vyhánějí chlad a únavu u krbu nebo návštěvou wellness center:

  • Vytvořte například obrazovou hitparádu 10 nejkrásnějších domácích wellness koutků.
  • Porovnejte výhody vlastní vířivky před návštěvou veřejných wellness zařízení.
  • Nabídněte zajímavý či zábavný obsah, jako například těchto 10 faktů o vířivkách a infografika statistik o bazénech, které připravila americká Plavecká univerzita (obrázek níže).
Infografika blogu

10 faktů o vířivkách (vlevo) a infografika zajímavých dat o plávaní, zdroj: swimuniversity.com

Stavte tematické mrakodrapy

Kde však nabrat inspiraci na skutečně zajímavý obsah? Zde vám pomůže malý průzkum konkurenčních či zahraničních blogů. Nejde o to, abyste je kopírovali nebo jim kradli nápady a vzali je za své.

Mnohem důležitější je získat přehled o tom, kde vaši konkurenti nechali tematickou mezeru, kterou můžete vyplnit. Případně objevíte známé téma, které byste uměli obohatit novými fakty či překvapivými informacemi – pokud se tak stane, klidně se pusťte do přípravy blogu.

Brian Dean, autor úspěšné stránky Backlinko.com rád používá pojem „mrakodrapová technika“ (Skyscraper Technique). Ta je založena na tom, že obsah, který dosáhl vysokou návštěvnost a množství sdílení, použijete na výstavbu dalších „pater“ nových faktů, které téma rozvinou, aktualizují a posunou o krok dál. Funguje to tehdy, když:

  • jdete ještě hlouběji do problematiky než původní autor, podepřete existující informace novými fakty, statistikami či souvislostmi;
  • přetlumočíte témata jiným vizuálním způsobem, například pomocí infografiky;
  • najdete nezodpovězená místa a najdete na ně odpovědi.
kokteil na panaramatu města

Na přípravu blog postu můžete využít známá témata, do kterých zasadíte nová fakta – podobně jako barmani přidávají nové chutě do oblíbených drinků.

Předpovídejte nové trendy

Ne, nemusíte ze sebe udělat věštce ani čarodějnici se zázračnou koulí 🙂. Jako experti v dané oblasti byste však měli projevit schopnost vidět ve vlastním odvětví změny, které vaše publikum nemusí postřehnout, a avizovat jejich příchod předem resp. mezi prvními, například „Víme, co budete nosit toto léto“.

Nabízejte příběhy

Věděli jste, že příhody a události stimulují mozkovou aktivitu natolik, že se mozek vypravěče i posluchače naladí na stejnou „vlnovou délku“? Vyprávění povzbuzuje k činnosti nejen ty části mozku, které řídí řeč a jazyk, ale i oblasti zodpovědné za empatii. Rovněž podporuje tvorbu dopaminu – hormonu štěstí. I proto jsou příběhy formou komunikace, která lidi sbližuje.

Pište v blozích v první osobě. Pro čtenáře či posluchače totiž působí takové texty přirozeněji – vzbuzují dojem, jako byste s nimi vedli „živý“ rozhovor. Texty ve třetí osobě, v nichž odkazujete na zkušenost někoho jiného, považují lidé v podvědomí za strojenější a neosobnější, a proto jsou i méně přesvědčivé.

Myslete na užitek čtenáře

Je třeba si uvědomit zajímavý psychologický jev – lidé sdílejí informace a blogy proto, že chtějí pozvednout svůj vlastní kredit a důležitost v očích jiných. Ačkoli nejsou autory, odvoláváním se na nějaký článek ukazují, že mají rozhled.

Pokud neumíte odpovědět na otázku, jaký přínos bude mít váš článek pro návštěvníka, pak jeho publikování nemá smysl. Podle studie společnosti HubSpot.com patří k nejvíce sdílením blog postům právě ty, které lidi něco nového naučí, odpovídají na jejich otázku a nabízejí vysvětlení či jednoduché výpočty klíčových faktů, například „7 důvodů, proč se vyplatí blogovat“.

Pokud čtenáře obsah zaujme, měl by mít šanci okamžitě ho zprostředkovat dalším známým na sociálních sítích. Vzpomeňte si jen na to, kolik lidí denně věší na svou nástěnku různé odkazy na články či všelijaké moudrosti. Všechna tlačítka sociálních sítí by měla být proto dobře viditelná. Případně pluginy pro sdílení vybavte i samotné obrázky, citáty nebo ponaučení, které z článku vyplývají.

Obrázky nezdobte, ale doplňujte

Vizuální informace fungují nejen jako odpočinková pauza mezi částmi textu, ale mohou jednotlivé myšlenkové bloky doplňovat. Dokonce pomáhají lidem, aby si získané informace lépe zapamatovali. Neváhejte proto sáhnout po obrázcích se zajímavou pointou.

Pokud píšete o vážném či nudnějším tématu, můžete mu dodat špetku humoru dobře zvolenou fotografií, která odlehčuje seriózní povahu celého článku a dá mu nový rozměr. Viz například náš článek Pravdy a mýty o time managementu, který jsme ilustrovali kreslenými obrázky.

Závěr

Techniky psaní je možné si časem natrénovat, mnohem důležitější je myslet na toho, kdo bude váš blog číst. Přestože je vaším prvotním záměrem přitáhnout potenciálního zákazníka na webstránku a motivovat ho k nákupu, blogování je v pravém smyslu slova službou, kterou mu pomáháte najít odpovědi na mnohé otázky. Čím lépe dokážete s informacemi pracovat, tím lepší službu nabízíte a tím více zákazníků k sobě přitáhnete.

Mohlo by se vám líbit...