Google brzy oddělí mobilní a nemobilní vyhledávání

Internetový gigant Google se netají tím, že se snaží zdokonalovat své služby zejména vůči uživatelům mobilů. Jednou z avizovaných změn, která výrazně ovlivní přístup k optimalizování stránek, bude samostatný index vyhledávání pro mobily, který by měl již v dohledné době vzniknout. Co tato revoluční změna značí pro online marketéry a provozovatele webů?

Vyhledávač v mobilu
První samostatný index vyhledávání pro mobily by měl Google spustit již v dohledné době. Dobře se na tento update připravte.

Na začátku je třeba říci, že nejde o první novinku ve světě mobilní internetové komunikace, kterou společnost Google zrealizovala. Mnozí weboví marketéři, developeři a SEO specialisté si určitě vzpomínají na aktualizaci v podobě nového algoritmu vyhledávání v mobilech (přezdívanou i Mobilegeddon). Ta měla za cíl posouvat dopředu stránky s responzivním designem a přehlednější navigací, přizpůsobenou pro mobily či tablety. V průběhu roku 2016 však došlo i k dalším změnám, které by provozovatelé stránek neměli brát na lehkou váhu:

  • Limit délky meta titulků se zvýšil na 68 – 70 znaků v desktopových prohlížečích a na 78 znaků v rámci mobilního vyhledávání. Meta popisy na stránkách vyhledávání také narostly z původních dvou na tři řádky.
  • Google oznámil, že v mobilní verzi stránek si posvítí i na reklamní formáty typu interstitial (bannery překrývající většinu plochy webstránky) a pop-upy, čili vyskakovací okénka, která uživatelům smartphonů brání dostat se rychle k požadované informaci. Stránky s takovým obsahem budou v rámci umístění v oblíbeném vyhledávači znevýhodněny.

Mobilní index bude primární

V současnosti je index vyhledávání na počítačích a mobilech sdružený, Google to však v blízké době plánuje změnit zejména kvůli stoupajícímu počtu vyhledávání v mobilech, které dnes představuje přes 50 procent. Google dokonce zaznamenal neuvěřitelný nárůst v hlasovém vyhledávání. Od roku 2008 se počet hlasových poptávek zvýšil až 35 krát a v současnosti představuje až 20 procent všech vyhledávání.

Jak informoval Google, index vyhledávání v mobilech se stane primárním, na rozdíl od počítačové verze bude proto jeho aktualizace probíhat mnohem rychleji. To znamená, že i umístění vaší stránky ve vyhledávači se bude odvíjet od toho, jak se bude chovat ve své mobilní verzi. Z pohledu SEO specialistů je navzdory avizované aktualizaci problémem, že Google zatím neposkytl žádný oficiální nástroj, pomocí kterého by bylo možné správné fungování stránek pro mobilní index vyhledávání otestovat. Pro své stránky však přece jen můžete cosi udělat už teď.

Nakupování s mobilem
Bez mobilu dnes málokdo udělá krok, informace vyhledáváme téměř všude a chceme se k nim dostat co nejrychleji.

Klíčem bude rychlost

Všechny tyto změny směřují k tomu, aby se co nejvíce vylepšil komfort uživatelů mobilních zařízení. Lidé surfující na malé obrazovce se totiž chovají odlišně než ti, kteří informace vyhledávají v počítači. Je třeba si uvědomit, že jde o velmi netrpělivé uživatele. Podle průzkumu společnosti Kissmetrics až 40 % návštěvníků opouští stránky v mobilním prostředí, pokud se nenačte do 3 sekund.

Jde tedy o lidi, kteří si ze všeho nejvíce cení rychlost, komfort, jakož i to, že se za rekordně krátkou dobu dostanou k opravdu relevantní informaci a nemusí se k ní na malé obrazovce „probojovávat“ množstvím zbytečného obsahu. Klíčem tedy bude zbavit stránky balastu a učinit je v zájmu rychlosti co „nejštíhlejší“. První kroky, které byste měli podniknout (pokud jste tak ještě neučinili), by se měly týkat optimalizace stránek pro mobilní zařízení:

  • Pokud vaše stránka funguje v redakčním CMS systému, spravovaném softwarem třetích stran (například WordPress, Joomla a další), co nejdříve zjistěte, jak ji přesídlit do responzivního prostředí mobilních zařízení.
  • Pokud již mobilní verze vaší stránky funguje, můžete si její skutečný responzivní charakter ověřit v testu vhodnosti pro mobilní zařízení.
  • Nástroj Page Speed Insights pomáhá analyzovat výkon vaší webové stránky a následně vám poskytne návrhy na zrychlení jejího načítání.
  • Využít však můžete i projekt AMP (Accelerated Mobile Pages – open-source technologie společností Google a Twitter), jehož cílem je při tvorbě mobilní verze stránky zachovat její podstatu, ale spolu s minimalizací obsahu, který ji zpomaluje.

Dopřejte stránce „odtučňovací“ kúru

Jaká kritéria musí již dnes splňovat mobilní verze webstránky? Tyto atributy zavedl Google již dříve spolu s obávaným novým algoritmem vyhledávání. V dalším období se však stanou nezbytností pro všechny webové specialisty:

  • Vyvarujte se softwaru, který pro mobilní zařízení není vhodný, jako například Flash.
  • Používejte font, který je dobře čitelný i bez „zoomování“.
  • Jednotlivá tlačítka umisťujte v dostatečné vzdálenosti od sebe, aby se na ně dalo pohodlně klikat.
  • Obsah přizpůsobte šířce obrazovky, aby uživatel nebyl nucen skrolovat stránky horizontálně.

Osamostatnění indexu vyhledávání pro mobily a tablety může podle některých odborníků pomoci organickým výsledkům vyhledávání, a tedy například těm provozovatelům, kteří profitují i z offline marketingu. Jaké změny to reálně způsobí, uvidíme již brzy.

 

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Novinky Rady a tipy

Co je lepší? Práce z domu, coffice nebo coworking?

0
Rozhovory

Maja Demjanovičová s týmem PURE JUNK mění odpad na designový nábytek

0
Novinky Online Marketing Technologie

Facebook představil vlastní kryptomenu Libra. V čem je jedinečná?

Navigácia

Magazíny