Uvažujete nad tím, že začnete podnikat, nebo chcete své podnikatelské aktivity? Pokud ano, pravděpodobně již delší dobu sledujete dění kolem sebe, hledáte příležitost, originální nápad či pověstnou díru na trhu. Tržní mezera představuje oblast poptávky, kterou se současné firmy nezabývají. Víte, jak tyto příležitosti objevit? K tomu, aby byla vaše společnost úspěšná, nemusíte vymyslet létající auto ani klonovat DNA.
Identifikujte příležitost k rozšíření trhu
Ať už zakládáte malou firmu nebo hledáte příležitost na růst ve svém současném podnikání, díry na trhu mohou být skvělým zdrojem inspirace pro váš byznys plán. Nesprávné zvolený segment a špatně definovaná příležitost k rozšíření trhu patří mezi chyby začínající podnikatele, které vás mohou vyjít draho.
Posuďte své silné stránky
Z pohledu zákazníka možná víte, co vám na trhu chybí, ale sami se o vytvoření řešení nedokážete postarat. Důležité není jen to, zda máte výborný nápad, ale i vaše schopnost uskutečnit vaše plány. Než začnete s hledáním mezer na trhu proto zvažte, jaké jsou vaše silné stránky.
Začněte seznamem silných stránek, které na sobě sami vnímáte. Zaměřte se na své zkušenosti, praxe, ale i teoretické znalosti. Co děláte rádi, v čem jste úspěšní? Vzpomeňte si na zpětnou vazbu od zaměstnavatele či kolegy, oslovte lidi ve svém okolí a zjistěte, v čem podle nich vynikáte nejvíce. Také můžete absolvovat odborný test způsobilosti, který vám poskytne nový pohled na to, jaké oblasti podnikání můžete zvážit.
Zvažte úzce specializované podnikání
Začínající podnikatelé o trhu často přemýšlejí příliš obšírně. V případě malých firem je však vhodné, pokud začnete s úzkou specializací, kterou můžete později rozšířit o další služby, aktivity nebo produkty. Čím konkrétnější problém dokážete vyřešit, tím přesněji můžete zaměřit cílovou skupinu.
Zároveň je důležité, aby byl zájem o specializaci dostatečně velký a vaše firma z něj dokázala přežít. Své „niche“ lze nalézt například tak, že zopakujete úspěch specializované firmy v příbuzném segmentu. To, co fungovalo v oblasti módy, můžete přenést do oblasti dětské módy a podobně.
Sledujte návrhy právních předpisů
Změny v zákonech dokáží otřást celým průmyslovým odvětvím. Úpravy právních předpisů mohou přimět firmy ke změnám, které by jinak provedli. Čas, který společnosti potřebují na úpravu svých aktivit (většinou těsně po přijetí zákona) vytváří tržní díru. Vyplatí se proto sledovat návrhy zákonů a plánované změny v předpisech v odvětví, kterému se chcete podnikatelsky věnovat. Přihlaste se k odběru novinek obchodních organizací, sledujte zpravodajství, a získejte cenný přehled. Díky němu budete moci předpovídat nadcházející změny a podřídit se jim dříve, než vaši konkurenti.
Najděte nevyřešený problém
Díra na trhu je ve své podstatě problém, který nemá dostupné řešení pro spotřebitele. Dostupnost v tomto případě zahrnuje fyzickou dostupnost v určité lokalitě, ale může mluvit také o ceně nebo jiné specifikaci. Sledujte problémy, se kterými se setkáváte vy nebo lidé ve vašem okolí a které buď nemůžete vyřešit, nebo jste odkázáni na neefektivní svépomocné řešení.
Nechte zákazníky, aby našli díry na trhu místo vás
Hledání skrytých příležitostí je jednodušší, pokud o pomoc požádáte přímo své potenciální zákazníky. Vhodné může být provedení spotřebitelského průzkumu a průzkumu současných trendů. Prolistujte nejhorší recenze firem v odvětví, ve kterém chcete podnikat a zjistěte, co zákazníkům na trhu chybí.
Inspirujte se úspěšnými startupy
Abychom nám pomohli pochopit, proč některé startupy prosperují, zatímco jiné stagnují nebo selhávají, je užitečné prozkoumat příběhy skutečných firem. Tyto příklady poskytují neocenitelný pohled na plány úspěšných podnikatelů a způsoby, jakým se prosadily na trhu.
Slido
Slovenskou aplikaci slide znají v mnoha koutech světa. Prvotním plánem zakladatele bylo vytvoření aplikace, která pomůže učitelům a přispěje ke zlepšení slovenského školství. Rychle si ale uvědomil, že prostředek pro kladení otázek prezentujícím využijí i lidé na seminářích nebo konferencích. Účastníci akcí se mohou přednášející ptát otázky, aniž zvedli ruku nebo promluvili na mikrofon. Slido funguje jako skvělá ukázka řešení problému a usnadňování života lidí.
BatSuite
Slovenský startup se zaměřil na dobrou věc. Chtěl navrátit samostatnost lidem se zrakovým postižením pomocí náramku, který vytváří odezvu ultrazvukových vln. BatSuite funguje na principu prostorové orientace netopýrů a svého vlastníka dokáže vibracemi nebo zvuky upozornit na to, co se kolem něj děje. Společnost se zaměřila na úzký okruh lidí, ale svým produktům dokázala přispět k významné změně v jejich životech. Mezi Českou a Slovenskou unií nevidomých se náramek těší rastajúcemu zájmu.
Kaltura
Kaltura je open-source video platforma pro správu, publikování a distribuci videoobsahu. Zaměřuje se na několik specifických oblastí: podnikání, vzdělávání a média. Společnost Kaltura na trh přinesla specifické vlastnosti a funkce přizpůsobené potřebám každého z těchto sektorů. Dnes ji používá 300 000 podnikových, vzdělávacích a mediálních organizací včetně Groupon, Bank of America, Harvard a HBO. Úspěch tohoto startup dokazuje, že je možné zacílit několik oblastí a vyplnit několik mezer na trhu současně.
Identifikování tržní mezery a chopit se této příležitosti je riskantní, ale potenciální úspěch stojí za zvážení. Přesycený trh je ve většině případů slepá ulička pro malé firmy, které musí konkurovat nadnárodním společnostem. Přečtěte si také, jak posílit image firmy, například díky své odbornosti, referencím a vztahům s komunitou.