Soňa Vidiečanová z Créeme: Moje zákaznice jsou mé světlo

Soňa spojila své zkušenosti s fashion designem, chuť učit se nové věci a lásku k přírodě. Vznikla tak značka Créeme, organické spodní prádlo, která je zároveň šetrná k životnímu prostředí. Přečtěte si rozhovor plný zajímavostí ze zákulisí výroby i praktických tipů pro začínající podnikatele.

Soňa Vidiečanová
Soňa Vidiečanová je jednou ze zakladatelek úspěšné slovenské značky spodního prádla Créeme.

Otázka udržitelnosti je v módním průmyslu mimořádně aktuální. Co vás přivedlo k založení značky organického spodního prádla?

Moje vlastní kožní alergie, kterou jsem dostala na syntetický materiál během studia na Fakultě umění a designu v Plzni. Tehdy jsem začala studovat materiály oblečení více do hloubky. Kůže je náš největší orgán na celém těle, organická spodní prádlo, která je zdravá pro zákaznici, proto dávala největší význam.

Co obnáší celý proces výroby od návrhu, realizace až po výsledný produkt?

Je toho tak mnoho, jelikož vše dáváme dělat na zakázku … Měsíc a půl jsem se věnovala popisujících celého procesu slovně, graficky, a hlavně v lidské řeči. Ten již brzy najdete na webu Créeme.

Není pravidlem, že přírodní materiály jsou i ty nejkvalitnější a nejodolnější. Vytvořit organický a zároveň kvalitní produkt je velká výzva. Jak probíhalo testování produktů?

Reid Hoffmann řekl: pokud se nestydíte za svůj první produkt, tak jste začali launch příliš pozdě.

Moje zákaznice jsou mé světlo, takže je pro mě velmi podstatné poslouchat, co říkají. Nic si však nezapisuje, spíše to, co mám opravdu změnit, tak to mi budou opakovat … Opravdu i opakují. Já jsem studovala design a s organickou nebarvené bavlnou jsem pracovala dva roky, než jsme ji začali používat v Créeme. Co se týče střihů, nosím je i já. Ale každý máme jiné tělo, proto nedělám rozhodnutí jen podle sebe, ale snažím se poslouchat a tedy i měnit.

Například jsme do švu kalhotek přidali jemnou gumičku, vůbec ji necítit a ani ji není vidět, ale boky kalhotek díky ní drží tvar od rána do večera. Úplně první produkty se víceméně podle užívání přizpůsobovaly tělu.

Lokálních značek, které vyrábějí vlastní organické oblečení, je na Slovensku poměrně málo. Jak jste získali prvních zákazníků, jejich přízeň a důvěru?

Prý designér je ten, který dokáže vycítit zeitgeist – ducha doby. Kdyby se někdo snažil vytvořit organickou spodní prádlo z nebarvené bavlny před 10 lety, tak by mu to pravděpodobně nevyšlo. A jako student, kdy jsem prošla alergickou reakcí na syntetiku, jsem chodila všude po prodávajících lokálních akcích a hledala jsem spodní prádlo z organické bavlny na Slovensku či v Česku. Bohužel, neúspěšně. Tak jsme už tehdy vymýšleli, že co a jak … vytvořili jsme crowdfunding, buď to lidé opravdu chtějí a uspějeme, nebo to tedy není naše cesta. Crowdfunding byl ukazatel, zda máme opravdu otevírat značku.

Je pro vás důležitá zpětná vazba? Jak vás dokáže posunout vpřed?

Úplně. Zpětná vazba je pro mě velmi důležitá. Zákaznice jsou mé sunshine, které mi na konci dne rozjasní den, už jen tím, že si na pár sekund sednou za komp a napíší mi zprávu o tom, jak jejich spodní prádlo potěšila. Mega jsem za ně vděčná, že si najdou čas, pro mě to je velká podpora, že to má smysl. Upřímně mě to vždy potěší.

Jakou máte zkušenost s crowdfunding, a komu byste tento druh financování doporučili? Uvažovali jste i nad získáním investora?

My jsme měli obrovské štěstí. Když se zpětně podívám, jak jsme tvořili crowdfunding, tak se chytám za hlavu. To, jak to jiní dělají teď, co jsem se všechno dozvěděla, jak správně dělat crowdfunding až poté našem, to jsem se chytala za hlavu ještě víc. Například takový tip, že konečná částka na platformě by neměla být konečná částka, kterou chcete získat. V našem případě jsme potřebovali 8500 eur, avšak měli jsme dát částku dříve 3500 eur a stále makat, abychom získali ty 8500 eur. Tedy přesáhly 140% konečné částky.

Myslím, že crowdfunding je dost neomezený co se týče produktů, podstatné je, zda jste B2C nebo b2b. Jak b2b společnost si myslím, že v crowdfunding velmi nepochodíte.

Crowdfundigových platforem je hodně a myslím, že každá je fajn na něco jiného. Hithim (kde jsme byli my) je super na designové věci, zatímco startlab mi přijde spíše na tisk nové knížky nebo něco spojené s dětmi či s uměním.

Bylo náročné najít výrobní dílnu a dodavatelů, kteří splní vaše požadavky a nároky na kvalitu? Kde vaše kousky vznikají v současnosti?

Bylo to dost náročné, stále však hledáme nové, protože naše dílny nyní nevědí vyrobit vše tak, abychom mohli být zcela volní. Jsme omezení jejich stroji, takže jsme omezení v designu. Kalhotky šijeme na Slovensku nedaleko Bratislavy, podprsenky se šijí v Brně a body v Piešťanech.

Značka Créeme se pyšní přívlastky jako zdravé, ekologické a a šetrné k přírodě. Co se s nimi stane poté, co majitelce / majiteli doslouží? Je možné je recyklovat?

Ano, spodní prádlo od počátku design podle cradle to cradle resp. cirkulární ekonomiky. Od počátku vzniku nám výrobci každý jeden komponent dělají na zakázku do úplných detailů, jako je například odlévání kovových zapínání. Je to právě kvůli tomu, že když budeme připraveni na zpětný odběr od zákaznic, budeme spodní prádlo moci recyklovat. Momentálně jsme v první fázi, což znamená vyrábět ekologicky, vytvořit design podle c2c, a zvyšovat povědomí. Vse vyžaduje postup a trpělivost, nejde všechno hned.

Co vás podnikání naučilo? Je něco co byste zpětně udělali jinak?

Velmi mnoho mne naučilo, a stále učí, ale nic bych nezměnila, nebyla bych tím, kým jsem dnes. Pochopila jsem, že podnikání je lifestyle, a přirovnala bych to i ke sportu, kde potřebujete být mentálně v rovnováze. Je velmi podstatné nechat minulost minulostí, soustředit se na svou osobnost a sebereflexi, a tu vložit do svého podnikání.

Na začátku jsme si přesně stanovili něžný ženský vizuál a také to, že chceme používat pouze 100 % organickou nebarvené bavlnu, která podporuje ženskost a s tím přichází i zdraví. Proto u nás nenajdete žádnou potisk ani syntetické barvení. Stejně tak i od začátku dbám na c2c design, který je pro mě neměnný a nekompromisní.

Jakým způsobem se mohou mladí lidé vzdělávat v oblasti podnikání, pokud chtějí založit vlastní firmu? Co jste před zahájením značky dělali vy?

Já jsem velmi zvědavý člověk, ráda se učím nové věci, ale to tak, že se já rozhodnu co chci vědět, takže nemyslím školství jako takové. Jako první jsem šla na workshop od Kamily Boudová, která má vzdělávací kurzy pro fashion designérů. Četla jsem knihy pro osobnostní rozvoj, a jako student jsem v BA chodila na všechny možné akce spojené s marketingem a podnikáním. Chodila jsem na akci minimálně třikrát týdně, abych měla co největší přehled. Nic se však nevyrovná praxi. To je největší učitel.

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Novinky Rady a tipy Trendy

Milujete je či nenávidíte? Využít emoji symboly v marketingu se však vyplatí!

0
Design Lifestyle Novinky

10 top designových lahůdek do kanceláře s oceněním Red Dot Design Award

0
Novinky Rady a tipy Rozhovory

Michal Truban: Na podnikatelskou vizi musí člověk dospět

Navigácia

Magazíny