Michal Števula: Pokud se popálíte, bude vás to stát hodně peněz

Podnikatelským záměrem Michala Števulu byl přínos kvalitní pánské módy na slovenský trh. Značka Stevula se stala úspěšným projektem se stovkami spokojených zákazníků a své aktivity brzy rozšíří i do zahraničí. V rozhovoru prozradil více o výběru dodavatelů, partnerstvích byznysu a online prodeji.

Pánská móda má u nás tradici, značek tu ale mnoho nevzniká. Co vás přivedlo k myšlence výroby limitovaných kolekcí pánských košil? Nebáli jste se konkurence tradičních značek a cenové politiky fast fashion?

Samozřejmě, na začátku jsme měli obavy z rostoucí síly fast fashion značek. Viděli jsme šanci a prostor pro produkty v středním cenovém spektru, které budou kvalitnější jako fast fashion a zároveň si zachovají i originalitu a jedinečnost. Takto jsme dokázali nabídnout zákazníkům něco nového, ale stále dostupného, aby od fast fashion mohli přesedlat k nám. Ve skutečnosti ten skok není finančně náročný, rozdíl je však velký v celkové kvalitě výrobků.

Firmu jste založili spolu se svým otcem. Co je podle vás největší výhodou rodinného podnikání?

Výhodou, ale i nevýhodou je osobní vztah s partnerem. Na jedné straně můžete kdykoliv flexibilně komunikovat, na druhé straně to může být i na škodu, pokud nemluvíte o jiných než firemních věcech.

S podnikáním na internetu dnes může začít kdokoli, no většina e-shopů nepřežije ani svůj první rok. Čemu vděčíte za růst vaší značky a úspěch v e-commerce?

Na první pohled se podnikání v e-commerce zdá jednoduché, e-shop si vytvoříte poměrně snadno, rychle a v podstatě i levně. Avšak tam to končí. Čekáte a nic se nestane. Nikdo nechodí a vy nemáte tržby, pouze náklady, každý měsíc … Často mylná představa je, že to půjde samo.

Podle mého názoru je zásadní najít vhodné partnery na spolupráci. Od logistiky až po marketingovou spolupráci, protože bez ní se žádný e-shop neobejde. V dnešní digitální době je třeba dosáhnout velké množství kanálů a to nezvládnete sami.

Michal Števula
Při výběru dodavatele jsme opatrní, ve výstupní kontrole se zaměřujeme na množství detailů.

Bylo náročné najít dodavatele, kteří splní vaše nároky na kvalitu výrobků?

Neustále je těžké hledat dodavatele. Vždy když s někým začínáte, táhne vám medové motouzy popod nos. 🙂

Každý je nejlepší a všechno umí udělat super, ale při prvních dodávkách se ukáže realita. Nelze vše zjistit dopředu. Proto sázíme na dodavatele, kteří se za dlouhé období vyprofilovaly ve svém byznysu na špičku a vědí dodržet očekávanou kvalitu. Vždy začínáme zkušebními vzorky, zkušební výrobou a tam zjišťujeme, jak jsou ušity jednotlivé košile. Švy musí být dokonale rovné, látku nesmí nikde natahovat, rukávy musí být rovně našité. Právě ve fast fashion je časté, že výrobky jsou ušity křivě. To si nemůžeme dovolit, přesně proto se při výstupní kontrole zaměřujeme na velké množství detailů.

Jak probíhá výrobní proces od nápadu až po finální produkt?

Řádově příprava nové kolekce trvá několik měsíců, v závislosti na velikosti. Nikdy nekončící proces zahrnuje studium a rozhovory s dodavateli látek, protože nabídka se neustále obměňuje a my chceme zůstat „v obraze“. Následně ze široké nabídky provedeme finální výběr látek na košile a dořešíme barvu knoflíků a nití. V případě, že model bude mít kontrast, musíme najít a vybrat vhodnou látku. Zde se zaměřujeme hlavně na zbytky látek, které máme na skladě, abychom netvořily žádný zbytečný odpad. Když jsou hotové všechny podklady a máme nakoupený materiál, zadáváme požadavek do výroby. Za každou košilí je množství práce, kterou dělá hodně lidí, proto mě vždy nesmírně těší, když vidím spokojeného zákazníka v naší košili.

A co samotný dizajn košil? Zodpovídáte i za výběr vzorů nebo estetickou stránku věci přenecháváte jiným?

Náš výběr je v podstatě rodinný konsensus. Vždy se snažíme podívat na věc očima zákazníka, k čemuž by si to mohl obléknout a zároveň zohledňujeme minulou kolekci. Vždy však diskutujeme o jednotlivých vzorech a kombinacích is dodavateli, protože je bereme jako naše partnery.

Využili byste příležitost k otevření kamenné prodejny?

Dnes nad tím neuvažujeme. Naše základní idea je prodávat pánskou módu online. Snažíme se, aby bylo vše rychlé a pohodlné, aby zákazníci nemusel nikam chodit a čekat ve frontě na kabinku. Zboží si jednoduše objednají domů a pohodlně vyzkouší, když se jim to hodí. Přes online prodej můžeme naše produkty poskytnout všem zákazníkům, v případě kamenné prodejny bychom byli limitováni regionálně.

Modrá košile Stevula
Slovenská značka Stevula zákazníkům nabízí limitované kolekce pánských košil.

Jsou zákazníci ochotni připlatit si za kvalitu?

Myslím, že postupně i na Slovensku zákazníci začínají hledat kvalitu namísto kvantity. Samozřejmě, musí to být správná úroveň hodnoty, kterou za své peníze dostanou, dovolím si tvrdit, že v našem případě máme výborný poměr ceny a hodnoty.

Ke každému byznysu patří větší i menší neúspěchy. Co byste poradili svému mladšímu já?

Určitě bych se soustředil na výběr partnerů pro online marketing, důsledněji vybral dodavatele a nastavil přísnější kritéria výběru. Pokud se popálíte, bude vás to rychle stát hodně peněz.

Plánujete expandovat do jiných zemí? Rozšiřovat produktové portfolio?

Nedávno jsme rozšířili naši nabídku o pánské chinos kalhoty, protože sami zákazníci nám říkali, že by se jim ke košilím hodily. K tomu jsme doplnili kožené opasky vyrobené na Slovensku a ve spolupráci se slovenskou firmou Fusakle jsme uvedli několik typů jejich ponožek do naší nabídky.

Co se týče expanze, v nejbližším období plánujeme rozšíření aktivit na českém trhu. Kam půjdeme dál, ukáže budoucnost. 🙂

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Novinky

10 mýtů o marketingu na sociálních sítích, kterým firmy stále věří

0
Novinky Technologie

Téměř polovina pracovních míst za 25 let nemusí existovat

0
Konference

České naděje v boji o titul startupového mistra Evropy

Navigácia

Magazíny