Marketing vaší firmy patří mezi ty nejzajímavější části podnikání, protože neexistuje jediný obecný příklad toho, jak váš podnik propagovat. Marketingové aktivity si můžete přizpůsobit podle vašeho produktu tak, jak vám to vyhovuje nejvíce.
Přesto existují chyby, kterým se někteří podnikatelé nevyhnou. Na jedné straně jsou naše vlastní chyby nejlepší lekcí, ale některým z nich snadno předejdete a ušetříte tak čas i peníze. Zde je 7 nejčastějších marketingových chyb, kterým byste se měli vyhnout na začátku online podnikání.
Nemáte marketingový plán
Marketingové aktivity bez marketingového plánu úvodního auditu a průzkumu konkurence je jako kupovat zajíce v pytli. Nevíte, co kupujete a zda vám to přinese užitek, který očekáváte. Můžete mít štěstí a dosáhnout výsledku, který chcete, ale je více než pravděpodobné, že vás to bude stát více peněz a času. Tak, jak potřebujete podnikatelský plán na začátku podnikání, potřebujete i marketingový plán, který vás usměrní a pomůže vám dosáhnout požadovaných výsledků. Ujistěte se, že ho máte detailně vypracován. V nejideálnějším případě se svěřte do rukou odborníkům v oboru, kteří vým poradí jak postupovat při škálování marketingových aktivit efektivně.
Nevíte, co dělá váš podnik výjimečným
Vaše firma je jiná než ostatní společnosti – právě kvůli tomu jste začali podnikat. Definujte si hned na začátku, v čem se lišíte od konkurence, jaká je vaše konkurenční výhoda. Budujte na tom vaše marketingové aktivity.
Snažíte se prodat všem, bez rozdílů
Nejčastější chybou malých podnikatelů je, že všechny lidi považují za potenciální zákazníky. Pokud i nabízíte produkt, který je pro široké publikum, při marketingových aktivitách musíte toto publikum zúžit na cílovou skupinu. Díky tomu budete moci přizpůsobit své marketingové aktivity užšímu publiku a vaše kampaně budou mít větší úspěch.
Podceňujete sílu word-of-mouth marketingu
WOM nebo word-of-mouth marketing, je ta nejlevnější reklama, jakou můžete získat. Pokud jsou vaši zákazníci spokojeni, rádi se o váš produkt nebo službu podělí se svou rodinou, kolegy a kamarády. Kromě toho, že přináší nové zákazníky, může přispět k opakovaným nákupům. Vyzvěte vašich zákazníků, aby se o spokojenosti s nákupem podělili se svými blízkými.
Nevyužíváte potenciál sociálních sítí
Sociální sítě jsou důležitou součástí marketingového mixu. Efektivní jsou hlavně pro menších a středních podnikatelů, kteří chtějí zvýšit povědomí o své značce, sdílet obsah své webové stránky či vytvářet speciální akce a soutěže. Komunikace se zákazníky a fanoušky hraje při rozjíždění nové značky důležitou roli. Prezentujte se aktivním profilem na sociálních sítích, které používá vaše cílové publikum.
Odmítáte vyzkoušet nové marketingové aktivity
Rutiny jsou pro vás dobré v jiných oblastech podnikání, kdy vám ušetří čas a zvýší vaši produktivitu. V marketingu se jim raději vyhněte. Marketing se neustále mění a pokud chcete propagovat podnikání soustavně, nesmíte se bát nových změn v marketingové strategii.
Ignorujete aktivity konkurence
Nezapomínejte na průzkum aktivit, které v marketingu a obchodu provádí vaše konkurence. Můžete začít jednoduchým vyhledáváním v Google, zjistit, jak se podobné značky prezentují na sociálních sítích, čímž se liší jejich webová stránka od té vaší. Když už budete mít základní informace o jejich podnikání a vystupování, můžete udělat SWOT analýzu každého hlavního konkurenta. SWOT analýza představuje silné a slabé stránky, příležitosti a rizika. Můžete pomocí ní odhalit způsoby, jak porazit vaši konkurenci.
Když už víte, čemu se vyhnout, můžete si vytvořit marketingový plán a oslovit vašich potenciálních zákazníků tím správným způsobem.