Jaké jsou základní zákonné povinnosti e-shopu? Na toto si dejte při prodeji online pozor

Každému majiteli e-shopu ze zákona vyplývají určité povinnosti, které musí dodržet. Tento článek vám pomůže, pokud se chcete ujistit, že vašemu e-shopu z hlediska právních předpisů nic nechybí a že splňujete všechny podmínky poctivého obchodování přes internet.

Informační povinnosti prodávajícího

Každý prodávající je povinen informovat spotřebitele o základních skutečnostech týkajících se prodávaného zboží, jeho vlastnostech a ceny. Rovnou je třeba seznámit zákazníka s podmínkami záruky, možnostmi reklamace, řešení případného sporu, platebních a dodacích podmínkách a právě spotřebitele odstoupit od smlouvy. Splnění informační povinnosti se nejčastěji realizuje v obchodních podmínkách, nebo na oddělených sekcích webu které musí být kupujícímu dostupné na stránce e-shopu ještě před tím, než si zboží objedná.

Firemní a kontaktní údaje

Na prodej zboží nebo služeb (a to i elektronicky) je třeba mít založené podnikatelské oprávnění – živnost nebo obchodní společnost. Údaje z tohoto oprávnění musíte zveřejnit na stránce spolu s názvem registru, ve kterém je společnost nebo živnostník zapsán a číslem zápisu tohoto rejstříku, který provedl zápis. V neposlední řadě možnosti kontaktu daného subjektu, e-mailový nebo telefonický, případě v podobě kontaktního formuláře. Údaje by měly být vloženy v speciálně vyhrazené sekci na stránce, například Kontakt nebo O nás. Obsahovat by je měly i obchodní podmínky.

GDPR nebo ochrana osobních údajů pro e-shop

Osobní údaje jsou citlivé informace, které slouží k identifikaci osoby a zpracovávat se mohou jen s jejím souhlasem. Při e-shopech jde například o jméno a příjmení zákazníka, telefonní číslo, adresu, ale také údaje jako IP adresa zákazníka se sledováním pohybu zákazníka po e-shopu. Osobní údaje jsou chráněny nařízením GDPR, které pojednává o ochraně osobních údajů, stanoví povinnosti podnikatelům a přiznává práva fyzickým osobám.

Jakmile internetová stránka umožňuje uzavření smlouvy na dálku, poskytuje možnost registrace uživatele, přidání komentáře, přihlášení se do newsletter-a zda vyplnění formuláře je nutné splnit podmínky ochrany osobních údajů. E-shop má povinnost mít dostupnou samostatnou sekci, která obsahuje pravidla zpracování a ochrany osobních údajů, ve které bude jasně popsáno, s jakými osobními náklady provozovatel nakládá, k jakému účelu je využívá a jaké má spotřebitel práva v souvislosti se svými osobními údaji.

Obchodní podmínky

Obchodní podmínky by měly mít vymezenou sekci na webu, ke které se každý návštěvník stránky může jednoduše dostat. Obchodní podmínky musí obsahovat všechny náležitosti kupní smlouvy uzavřené na dálku. Obsah tohoto dokumentu se bude lišit vzhledem k typ nabízeného zboží nebo služeb, obecně ale obchodní podmínky musí obsahovat:

  • totožnost provozovatele,
  • platební a dodací podmínky,
  • způsob objednání,
  • reklamační a záruční podmínky,
  • odstoupení od smlouvy,
  • výhrada vlastnického práva,
  • ochrana osobních údajů.

Orgán dozoru

Orgány dozoru jsou instituce, které kontrolují činnost podnikání provozovatele e-shopu a chrání práva spotřebitele. Důležité je zveřejnit na vaší stránce údaje instituce, která zastřešuje předmět vašeho podnikání (například SOI, UHT, ŠVPS …). Tyto údaje doporučujeme vkládat do reklamačního řádu nebo obchodních podmínek.

Soubory cookies

V oddělené sekci na webu je třeba uživatele informovat o tom, s jakými soubory cookies stránka pracuje. Dokument nebo sekce obsahuje poučení o tom, co jsou soubory cookies, jaké druhy souborů cookies sbíráte a na co je používáte, jakož i informace o cookies třetích stran. V neposlední řadě musí zahrnovat i informaci, jak nastavení cookies změnit.

Souhlas s používáním souborů cookies

Získat souhlas uživatele webové stránky s používáním či ukládáním cookies je nutné pouze pro používání takových cookies, které představují osobní údaje. Nejčastěji jde o cookies na marketingové či reklamní účely. Oznámení o používání cookies je realizován prostřednictvím banneru nebo pop-up okna, které prostřednictvím tlačítka umožňuje návštěvníkům povolit nebo blokovat cookies.

Odstoupení od smlouvy a reklamační řád

Je možné vytvořit si na stránce speciální sekci pro odstoupení od smlouvy, podmínky by ale měli být i součástí obchodních podmínek. Dokument by měl obsahovat možnosti odstoupení od smlouvy, informace pro její splnění a poučení spotřebitele o jeho právu odstoupit od smlouvy do 14 dnů od doručení zboží, co stanoví zákon. Na stránku můžete umístit i formulář pro odstoupení od smlouvy a reklamační formulář.

Spotřebitele je třeba informovat o tom:

  • jako reklamaci oznámit,
  • na jakou adresu reklamované zboží dopravit,
  • za jakých podmínek nelze reklamaci uplatnit,
  • jak budete spotřebitele o vyřízení reklamace informovat.

Souhlas uživatele

Zaškrtávací políčko na souhlas uživatele je nutné umístit na stránku při vytvoření objednávky. Jde o souhlas se všeobecnými obchodními podmínkami a souhlas se zpracováním osobních údajů. Důležité je, že tyto políčka nesmí být předem zaškrtnuté, uživatel je musí označit sám. V případě, že na uzavření smlouvy je třeba, aby zákazník dosáhl věku 18 let, musí dát provozovateli i tento souhlas.

Kam informace a dokumenty umístit?

Všechny povinné dokumenty a údaje by měly být snadno přístupné (na 2 kliky) z jakékoliv stránky vašeho e-shopu. Odkazy na sekce můžete umístit do menu nebo patičky stránky. Odkaz na všeobecné obchodní podmínky, informace o zpracování a ochraně osobních údajů, jakož i reklamační řád nesmí chybět ani zákaznickém košíku při vytváření objednávky.

  • Komentáre
  • Podobné články
0
Rozhovory

Dominika Osvaldová: Pokud budeme mít respekt jeden k druhému, přetaví se to následně i k respektu vůči přírodě

0
Lifestyle Novinky

Těchto 10 znaků prozradí, že máte podnikatelský mindset

0
Rozhovory

Maja Demjanovičová s týmem PURE JUNK mění odpad na designový nábytek

Navigácia

Magazíny